Även om det inte skulle medföra stora kostnader, men folk måste lära sig att sluta skylla ifrån sig och acceptera beslutet och gå vidare.
Det är bara urlöjligt (enligt mig) att tro att man klarar en uppkörning utan att kolla döda vinkeln etc etc som du ska lära dig från trafikskolan. Bara acceptera det och lär er allt och fråga er lärare om ni är klara för uppkörning istället för att själv testa fram. Om alla kör som man lärt sig i trafikskolan och skulle fortsätta köra så, skulle man knappt ha olyckor alls.
Om du tittar rakt fram mot sidospegel och är inte blind eller har begränsat synfält så ser du i ogönvrå nästan till bakre stolpe både till höger och vänster.Med periferseende uppfattar du rörelse hur lätt som helst.
Varför behövs det vända hela ansikte mot sida.För att konstatera att det som kör om dig är Ferrari och inte något rött (central seende).Du blir distraherad, stannar med blicken kanske 1 sek.för länge och bilen rullar vidare utan att du har kontroll framåt.Vid 90km/timme - 50m på en sekund.Bilen framme tvärbromsar.BUM
Skall man kolla vinkeln som det ovan beskrivits för att glädja inspektörn. Min sunda förnuft säger aldrig.
Har jag kontroll över situationen?Ja
Tror inspektör att jag kollat döda vinkeln?Tänk själv,
Min självbevarelse drift säger:Ja jag gör det en gång för att klara provet.
Men förstör man inte vad körning går ut på,kör man enligt rutiner. Och det kan hända att det slutar som i exemplet med Ferrari.