Start > Körkortsforum > Var kollar man döda vinkeln?

Var kollar man döda vinkeln?

Yajirou 2016-09-10 19:15 ! Citera #
Även om det inte skulle medföra stora kostnader, men folk måste lära sig att sluta skylla ifrån sig och acceptera beslutet och gå vidare.
Det är bara urlöjligt (enligt mig) att tro att man klarar en uppkörning utan att kolla döda vinkeln etc etc som du ska lära dig från trafikskolan. Bara acceptera det och lär er allt och fråga er lärare om ni är klara för uppkörning istället för att själv testa fram. Om alla kör som man lärt sig i trafikskolan och skulle fortsätta köra så, skulle man knappt ha olyckor alls.
Gäst 2016-09-10 19:34 ! Citera #
Problemet är att de flesta struntar högtydligt i allt de lärt sig eller inte lärt sig
Kolla bara olycksfall statistiken.
Varför undervisar man inte sunt förnuft utan som du vill prånglar in rutiner.
För rutiner behövs när det fattas sunt förnuft och fattas det sunt förnuft så efterlevs inga rutiner.
Mange 2016-09-10 19:34 ! Citera #
Yajirou 2016-09-10
Även om det inte skulle medföra stora kostnader, men folk måste lära sig att sluta skylla ifrån sig och acceptera beslutet och gå vidare.
Det är bara urlöjligt (enligt mig) att tro att man klarar en uppkörning utan att kolla döda vinkeln etc etc som du ska lära dig från trafikskolan. Bara acceptera det och lär er allt och fråga er lärare om ni är klara för uppkörning istället för att själv testa fram. Om alla kör som man lärt sig i trafikskolan och skulle fortsätta köra så, skulle man knappt ha olyckor alls.
Instämmer 100%

Blir man kuggad och tror att det är inspektören som var på dåligt humör eller var för hård, så har man en väldigt dålig inställning, och har därmed svårare att ta körkort än om man accepterar och ändrar sig. Det är en utbildad expert i bilkörning i trafik, och du som elev har inte ens körkort. Det säger sig självt att du har fel i 99.9% av fallen, men att du är för oerfaren för att inse det. Det är folks ego som står i vägen för dem själva.

Jag hade inte velat ha körkort om jag blivit underkänd, varför skulle man vilja det? Det är ju för sin egen och alla andras skull som man inte fått godkänt. Att man tycker att man kan köra bil är helt irrelevant.

Någon tyckte att man skulle spela in och sedan kunna överklaga uppkörningar. Visst.. mot en kostnad på 400kr kanske. En halv uppkörning i avgift, som bara återbetalas om man har rätt. Får se hur många som vågar gå emot inspektören då. Hur mycket som är besvikelse och hur mycket som är genuin övertygelse att man kan köra trafiksäkert kontra vad inspektören ansåg.
Gäst 2016-09-10 19:37 ! Citera #
Gäst 2016-09-10
En aktionskamera kostar inte många slantar (två-tre avgifter).
Inspektören kan montera den med sugpropp i vilken bil som helst och rikta det mot ansikte och framåt.Det skulle inte ta mycket tid. Det är inte raketförskning så metoden borde behärskas på nolltid utan långa inskolningar.

Godkänd prov - grattis. Inspelningen arkiveras inte ( om inte för inspektörens skull och skydd )
Icke godkänd - du har kört fel här och här - instämmer du?
Ja - underskrift på protokollet - Inspelningen arkiveras inte
Nej - vi behåller inspelning och du får överklaga.Inspelning sätts i dator som visar i övre delen ansiktrörelse och i nedre delen trafiksituationen.Då skulle det visas tydligt att man inte kollade den döda vinkeln samt om det fanns behöv att göra det.

Detta skulle inte medföra stora kostnader och kanske inte minskat antalet underkända men skulle öka rätssäkerheten betydligt och de underkända kanske skulle sluta förbanna sig över inspektörer.
Du behöver många kameror för detta. En för elevens ansikte, en annan för inspelning framåt och ytterligare en för inspelning bakåt. Och sidorna då?
Gäst 2016-09-10 20:01 ! Citera #
Yajirou 2016-09-10
Även om det inte skulle medföra stora kostnader, men folk måste lära sig att sluta skylla ifrån sig och acceptera beslutet och gå vidare.
Det är bara urlöjligt (enligt mig) att tro att man klarar en uppkörning utan att kolla döda vinkeln etc etc som du ska lära dig från trafikskolan. Bara acceptera det och lär er allt och fråga er lärare om ni är klara för uppkörning istället för att själv testa fram. Om alla kör som man lärt sig i trafikskolan och skulle fortsätta köra så, skulle man knappt ha olyckor alls.
Om du tittar rakt fram mot sidospegel och är inte blind eller har begränsat synfält så ser du i ogönvrå nästan till bakre stolpe både till höger och vänster.Med periferseende uppfattar du rörelse hur lätt som helst.
Varför behövs det vända hela ansikte mot sida.För att konstatera att det som kör om dig är Ferrari och inte något rött (central seende).Du blir distraherad, stannar med blicken kanske 1 sek.för länge och bilen rullar vidare utan att du har kontroll framåt.Vid 90km/timme - 50m på en sekund.Bilen framme tvärbromsar.BUM

Skall man kolla vinkeln som det ovan beskrivits för att glädja inspektörn. Min sunda förnuft säger aldrig.
Har jag kontroll över situationen?Ja
Tror inspektör att jag kollat döda vinkeln?Tänk själv,

Min självbevarelse drift säger:Ja jag gör det en gång för att klara provet.
Men förstör man inte vad körning går ut på,kör man enligt rutiner. Och det kan hända att det slutar som i exemplet med Ferrari.
Gäst 2016-09-10 20:14 ! Citera #
Mange 2016-09-10
Instämmer 100%

Blir man kuggad och tror att det är inspektören som var på dåligt humör eller var för hård, så har man en väldigt dålig inställning, och har därmed svårare att ta körkort än om man accepterar och ändrar sig. Det är en utbildad expert i bilkörning i trafik, och du som elev har inte ens körkort. Det säger sig självt att du har fel i 99.9% av fallen, men att du är för oerfaren för att inse det. Det är folks ego som står i vägen för dem själva.

Jag hade inte velat ha körkort om jag blivit underkänd, varför skulle man vilja det? Det är ju för sin egen och alla andras skull som man inte fått godkänt. Att man tycker att man kan köra bil är helt irrelevant.

Någon tyckte att man skulle spela in och sedan kunna överklaga uppkörningar. Visst.. mot en kostnad på 400kr kanske. En halv uppkörning i avgift, som bara återbetalas om man har rätt. Får se hur många som vågar gå emot inspektören då. Hur mycket som är besvikelse och hur mycket som är genuin övertygelse att man kan köra trafiksäkert kontra vad inspektören ansåg.
Du menar att alla som blivit godända kan köra bil?
Har läst någonstans att körkort är en biljett till självständig övningskörning som tar minst 3 år.
Tragedin är att vissa tror att de är rallyförare bara de fått körkort (inte under uppkörningen men strax därefter)
Yajirou 2016-09-10 20:24 ! Citera #
Gäst 2016-09-10
Om du tittar rakt fram mot sidospegel och är inte blind eller har begränsat synfält så ser du i ogönvrå nästan till bakre stolpe både till höger och vänster.Med periferseende uppfattar du rörelse hur lätt som helst.
Varför behövs det vända hela ansikte mot sida.För att konstatera att det som kör om dig är Ferrari och inte något rött (central seende).Du blir distraherad, stannar med blicken kanske 1 sek.för länge och bilen rullar vidare utan att du har kontroll framåt.Vid 90km/timme - 50m på en sekund.Bilen framme tvärbromsar.BUM

Skall man kolla vinkeln som det ovan beskrivits för att glädja inspektörn. Min sunda förnuft säger aldrig.
Har jag kontroll över situationen?Ja
Tror inspektör att jag kollat döda vinkeln?Tänk själv,

Min självbevarelse drift säger:Ja jag gör det en gång för att klara provet.
Men förstör man inte vad körning går ut på,kör man enligt rutiner. Och det kan hända att det slutar som i exemplet med Ferrari.
Det hela handlar om att kunna försäkra sig att det inte kommer någon bil vid filbyte eller liknande händelser. Det har inget med en ferrari att göra. Samt det är inte så att du ska ha huvudet vänt i flera sekunder. En snabb titt räcker för att försäkra dig att ingen är alldeles vid sidan av dig vid rondeller eller filbyten. Annars behöver du inte kolla döda vinkeln.
Man måste försäkra sig vad det är som är vid döda vinkeln, det kan ju vara en motorcykel och vill du vara personen som vållar dennas död för den dumma idén att bara kolla snett?

Du säger att du har kontroll över situationen men det tror jag inte ett dutt på. Inspektören vet vad som är rätt och fel. De ser enkelt om du kollat på döda vinkeln eller inte. DE kan kolla med ögånvrån om du kollar ordentligt då det inte är de som kör.

Den lilla 1/3 del av sekunden som du kollar döda vinkeln kan omöjligen orsaka en krock. Beroende på om du är den personen som kör i r*ven på andra bilar.
Sorry för dessa hårda ord.
Gäst 2016-09-10 20:28 ! Citera #
Gäst 2016-09-10
Du menar att alla som blivit godända kan köra bil?
Har läst någonstans att körkort är en biljett till självständig övningskörning som tar minst 3 år.
Tragedin är att vissa tror att de är rallyförare bara de fått körkort (inte under uppkörningen men strax därefter)
Smal öde länsväg genom åkrar 70 km i timmen.
Du kör 40km och inspektörn tycker att du kanske inte är mogen för att få körkort.Kuggas.
En annan kör 65 - 70 och får sitt körkort.
Intresant vore att veta vem av de senare provar samma väg med 110km. Den är ju öde.
Så var det med mänskliga omdömen,även hos proffs.
Målsättning är att eftersträva lagligheten.
Gäst 2016-09-10 20:42 ! Citera #
Yajirou 2016-09-10
Det hela handlar om att kunna försäkra sig att det inte kommer någon bil vid filbyte eller liknande händelser. Det har inget med en ferrari att göra. Samt det är inte så att du ska ha huvudet vänt i flera sekunder. En snabb titt räcker för att försäkra dig att ingen är alldeles vid sidan av dig vid rondeller eller filbyten. Annars behöver du inte kolla döda vinkeln.
Man måste försäkra sig vad det är som är vid döda vinkeln, det kan ju vara en motorcykel och vill du vara personen som vållar dennas död för den dumma idén att bara kolla snett?

Du säger att du har kontroll över situationen men det tror jag inte ett dutt på. Inspektören vet vad som är rätt och fel. De ser enkelt om du kollat på döda vinkeln eller inte. DE kan kolla med ögånvrån om du kollar ordentligt då det inte är de som kör.

Den lilla 1/3 del av sekunden som du kollar döda vinkeln kan omöjligen orsaka en krock. Beroende på om du är den personen som kör i r*ven på andra bilar.
Sorry för dessa hårda ord.
Jag kollar inte snett.Jag ser med central seende vad som finns bakom i sidospegel och med perifert seende ser jag genom hela främre och bakre ruta och uppfattar rörelse.Svänger inte om det är något galet.Behöver inte veta om det är en motorcykel eller Ferrari bara att det är stopp för filbyte.
Beträffande kroppsdelen, där ryggen tappar sin ädla namn;-) ,så för att bli av med dem som söker sig dit fuskbromsar jag(trycker lätt på bromsen utan att bromsa men lampor lyser) 2x och det är fritt.
Själv kan jag inte köra för tätt då min adaptativa farthållare tillåter inte det
Mor 2016-09-12 14:30 ! Citera #
Vänj dig vid att kolla döda vinkeln!

Varför är det så viktigt?

Jo för att undvika att bli överraskad av medtrafikanter t.ex en cyklist när du ska svänga.

Om du övningskör, be läraren placera ngt i döda vinkeln & försök se detta utan att vrida på huvudet en aning.

Lycka till med kortet!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov