Start > Körkortsforum > Var kollar man döda vinkeln?

Var kollar man döda vinkeln?

Smem 2016-04-10 21:57 ! Citera #
Var ska man kolla för att se döda vinkeln? Har inte fattat det ännu. :/
Gäst 2016-04-10 22:01 ! Citera #
Döda vinkeln kollar du genom att vrida på huvudet och titta bakåt över vänster axel.
Det gör man att sidospegeln samt backspegeln inte täcker den vinkeln, därför kallas det för döda vinkeln :D
Gäst 2016-04-10 22:30 ! Citera #
Gäst 2016-04-10
Döda vinkeln kollar du genom att vrida på huvudet och titta bakåt över vänster axel.
Det gör man att sidospegeln samt backspegeln inte täcker den vinkeln, därför kallas det för döda vinkeln :D
Om jag kollar över axeln på vänster sida på övningskörningsbilen så ser jag typ bilens innertak, en stolpe på bilen och främst nackstödet. Övningskör i en Audi A6 2013 (sedan). Känns inte som att den nackvridningen ger mig så mycket. :/
Gäst 2016-04-11 09:13 ! Citera #
Gäst 2016-04-10
Om jag kollar över axeln på vänster sida på övningskörningsbilen så ser jag typ bilens innertak, en stolpe på bilen och främst nackstödet. Övningskör i en Audi A6 2013 (sedan). Känns inte som att den nackvridningen ger mig så mycket. :/
Du ska ju inte kolla upp i innertaket :D
Utan du ska vrida på huvudet så att du ser ut via baksätets sidoruta :)

Spelar ingen roll vilken bil du övningskör med, man kan kolla döda vinkeln i alla bilar :D
dada 2016-04-16 09:12 ! Citera #
Man ska vrida huvudet en KORT stund. Döda vilken är ett litet område. Min fru som har fått körkort nyligen vrider huvudet så mycket att jag måste hålla ratten att vi inte krockar
Gäst 2016-04-16 10:41 ! Citera #
Precis som ”dada” skriver så är det bara en kort, snabb blick man ska kasta åt vänster sida, så att ingen ligger precis bredvid bilen fast ändå inte helt jämsides. Den vinkeln syns inte i speglarna.
Undrar 2016-09-09 17:54 ! Citera #
Om jag har sidospegeln inställd så att jag ser en liten remsa av handtaget,då ser jag allt i spegeln.
När bakdelen av omkörande bilen försvinner i bakspegeln,så ser jag redan den i ögonvrå även om jag tittar rakt fram.
Var finns då döda vinklar.
Kolla själva på era bilar med moderna sidospeglar
Gäst 2016-09-09 19:20 ! Citera #
Undrar 2016-09-09
Om jag har sidospegeln inställd så att jag ser en liten remsa av handtaget,då ser jag allt i spegeln.
När bakdelen av omkörande bilen försvinner i bakspegeln,så ser jag redan den i ögonvrå även om jag tittar rakt fram.
Var finns då döda vinklar.
Kolla själva på era bilar med moderna sidospeglar
Du ska ändå kolla döda vinkeln. Så är det bara. Tänker du så så smäller det en dag.
Gäst 2016-09-09 21:58 ! Citera #
Man ska även kolla döda vinkeln åt höger..
Undrar 2016-09-09 22:58 ! Citera #
Gäst 2016-09-09
Du ska ändå kolla döda vinkeln. Så är det bara. Tänker du så så smäller det en dag.
Snälla.Jag ser i spegeln bak, längst bilen och i sidled nastan till höjd av stolpen mellan dörren,och hela sidoruta ser jag utan att vrida på huvudet.Jag kollar gärna döda vinkeln,bara jag har ingen.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor