Hej! Tänkte dela med mig av hur det har gått till när jag gjort mitt bästa i cirkusen kallad ”bli bedömd när du är som mest nervös, pank och pressad, helt utifrån slumpade faktorer, mänskliga som omänskliga”.
Jag har kört upp tre gånger i Kungälv och kuggat på olika saker varje gång. Jag har övningskört ett år hemma och därefter tagit ungefär 20 lektioner på körskola. Teorin är godkänd, än så länge.
Vid första uppkörningen var det tät dimma, jag var extremt nervös och jag fick en inspektör som var tråkig och kändes oäkta. Jag missade en skylt och hamnade i fel körfält och således mot fel håll, en annan väg än den som inspektören hade instruerat om.
Jag blev irriterad på mig själv och dimman som skymde sikten och glömde av denna anledning att blinka ut mot motorvägen, som jag nu helt plötsligt var påväg ut mot. Detta gillade inspektören ej och även om jag klarade manövrering, backning, parkering och annat så kuggade han mig på detta plus att jag missade att kolla ett par övergångsställen.
Vid andra uppkörningen fick jag en riktigt go gubbe som fick mig att bli väldigt avslappnad. Jag tyckte jag körde bättre än vad jag någonsin gjort innan, men återigen missade jag en skylt och var tvungen att bromsa (inte hårt, men hårt enligt inspektörerna standard) senare än vad jag hade gjort om jag hade kunnat se svängen tidigare (den dök upp efter en nedförsbacke). Detta var tydligen tillräckligt för att kugga mig. Jag var ingen trafikfara, men jag körde inte så graciöst perfekt som han ville.
Tredje gången gillt? Nej. Jag kuggade även min tredje uppkörning. Och var det på att jag missade något viktigt? Typ högerregeln, anpassa farten, hamna mot mötande trafik eller köra mot rätt? Nej. Alla dessa klarade jag, och en rad andra saker.
Det jag kuggade på under min tredje uppkörning var att jag låg på treans växel och varvade lite för högt på påfarten till motorvägen och att jag inte körde ut i en lucka som uppstod mellan två grupper av bilar.
Låt mig förklara situationerna: jag hade på körskolan dagen innan fått höra att jag SKULLE DEFINITIVT ligga på trean innan motorvägen för att kunna accelerera tillräckligt bra. Detta tyckte dock inte inspektören, han sa att jag skulle ligga på en passande växel. Jag håller nog med honom, men synd att min lärare hade lärt mig fel i så fall.
Angående luckan mellan bilarna handlade det om att jag skulle passera ett körfält för att komma ut till avfarten till motorvägen. Jag gjorde uppskattningen att det var bättre att behöva vänta några extra sekunder än att slinka mellan ett par bilar som alla accelererade från 50 till 70 (jag känner till vägen väl).
Nu drar jag på intensivkurs i Lysekil. Goodbye Kungälv.