Start > Körkortsforum > Hur länge övningskörde ni hemm…

Hur länge övningskörde ni hemma innan körskolan?

DennisCM 2009-09-28 10:47 ! Citera #
Hej, jag undrar hur länge ni övningskörde hemma innan ni började på trafik skola, samt hur ofta ni övningskörde i veckan.
Min pappa jobbar utomlands just nu och är bara hemma på helgerna, så jag kan endast övningsköra på helger och det blir ganska jobbigt för jag vill ju inte bara övningsköra på helgerna, vill ju vara med mina vänner och flickvän också...

MVH Dennis
Gäst 2009-11-06 12:38 ! Citera #
Hejhej
jag har kört med min pappa under lång tid men ganska sällan. det har faktiskt varit bra för att jag hunnit smälta det jag lärt mig mellan gångerna så att de verkligen sitter. sen är det klart att man glömmer lite också men det har ändå funkat bra. har precis börjat på körskola och upplever inte att det är så mycket som fattas. blir ju dessutom billigare att köra mer hemma. har du bara gått kursen med din pappa? jag gjorde det och såhär i efterhand hade det varit bättre att kunna köra med någon mer, typ mamma eftersom man blir så begränsad med körtillfällen. kan därför rekommendera att gå kursen med tex både föräldrarna så att man kan köra med båda.
typengan 2009-11-07 16:08 ! Citera #
Jag körde inte så mycket hemma innan jag började på trafikskolan. Du behöver ju inte kunna köra så bra för att börja på en trafikskola, du är ju där för att lära dig. ;)
Gäst 2009-11-07 18:27 ! Citera #
Det viktigaste är att man käner sig säker- det får man genom rutin och vettiga handledare- trafiksituationerna kan man ju inte veta i förväg- i trafiken inträfar hela tiden nya situationer- så det viktigaste är att få en handledare som man känner förtroende för och som lär ut säkerhetstänket
Skogsmullen 2009-11-09 17:24 ! Citera #
Som redan nämts så är det ju inga krav för att köra med en bilskola. :D Dom blir nog bara glada om dom får lära dig så mycket som möjligt. Jag själv körde hemma tills jag kunde hantera bilen på ett bra sätt för det var något jag kände att jag inte behövde en bilskola till det var mer en kostnadsfråga för mig. :D Men när man tycker att det är dags att ge sig ut och köra på mer avancerade ställen så är det nog väldigt bra att kombinera privat övningskörning med trafikskola tycker jag men det är la olika. :)
Nicke 2009-11-09 18:48 ! Citera #
Håller med ovanstående meddelande ;)

Jag körde i över ett år hemma tills jag kände att mina handledare(mina föräldrar i det här fallet) hade lärt mig så gott de kunde. Jag vände mig då till en trafikskola för jag ville få saker att tänka på medan jag körde och veta vad jag behövde förbättra. Det är nog viktigt också hur man själv känner. Känner man sig väldigt osäker och kanske till och med lite rädd när man börjar köra för första gången är kanske det bästa att man först vänder sig till en trafikskola. Sedan kan man få hjälp hemma med mängdträning då man övervunnit sin osäkerhet och rädsla.
Gäst 2009-11-24 12:03 ! Citera #
Jag körde i 2-3 månader innan jag tog kontakt med trafikskola. Körde så ofta jag hade möjlighet till under sommaren. Ofta 2 ggr om dagen. Har skjutsat mamma till jobbet och skjutsat hem henne med bilen. Vill man så går det att hitta på tillfälen du kan övningsköra på trots ointresserade/stressade handledare!

Tex:

- Skjutsa dem till/från jobbet.
- Sätt dig bakom ratten när ni ska åka och handla.
- Kör ut till sommarstället/båten.
- Kör till släktingar när ni ska träffa dem (jul, födelsedagar osv).
- Åk till macken och tanka
Extr3me 2009-11-25 17:14 ! Citera #
Hur länge?

Ja, när jag fyllde 16 år så tog jag och morsan handledar krusen direkt och sen efter det så har jag kört nästan varje dag tror jag, ibland blir det ju mellanrum.
Men nu är jag 18 år och kör fortfarande, har snart min uppkörningstid och sen teorin.

Mitt tips är ju då att köra så mycket det bara går, själv så tjatar jag alltid efter att få köra. Bättre att köra lite för mycket än för lite, sen slipper man ju ta så jätte många lektioner, för det finns billigare saker än att ta lektionerna.
Bella 2010-03-25 14:11 ! Citera #
Typ 2 år med väldigt långa uppehåll, sammanlagt kanske jag körde i en månad... o det var bara inom en parkering! mamma ville inte ge sig ut på vägen med mig, så det var bara att uppsöka trafikskolan efter det att man fått upp motivationen... nu har jag tagit 7 lektioner o kommit ut på vägen privat, men är fortfarande skraj i trafiken. Dock är jag inte lika rädd o ängslig som i början.. började nästan gråta av att jag fick motorstopp i samband med en sväng in på en huvudled på körlektionen.. snacka om pinsamt!
Gäst 2010-03-25 16:25 ! Citera #
När jag var 16 började jag köra privat 1,5 år senare körde jag första lektionen i skolan och då kunde jag ju ta ratten direkt och köra på 70 vägar, man får nog ut mer av det än att sitta och nöta dragläget hos körskolan, dessutom blir kortet billigare i slutändan.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
8
I dag 09:49
2
I går 18:00
2
I går 13:14
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest