Start > Körkortsforum > Tips inför vad man bör öva på?

Tips inför vad man bör öva på?

Gäst 2016-04-05 14:55 ! Citera #
Hej! Har bokat uppkörning och teori på min födelsedag:P Något man bör vara extra varsam över osv? Har några frågor....

-Teoriprovet, hur är frågorna? Var bör läsa på? Körkortsboken är given, men övrigt?

-Uppkörning, vad ska man tänka på? Köra lugnt och försiktigt är också given här. Men tillexempel växling vid påfart, rondeller, ecodrive och motorbroms... ja you name it
Gäst 2016-04-05 16:30 ! Citera #
Har du kommit så här pass långt i din körutbildning så kan du nog svaren själv ;)
Önskar dig lycka till på bägge proven!
Gäst 2016-04-05 18:18 ! Citera #
Gäst 2016-04-05
Har du kommit så här pass långt i din körutbildning så kan du nog svaren själv ;)
Önskar dig lycka till på bägge proven!
Haha ja, kör dock mest privat och därav vill ha lite extra tips 8-)
Haft en körlektion med körskola.. och då var det enda tipsen;
-Titta mer i speglar
-Backa långsammare (runt 10 var tydligen för fort)
-Mer observant på högerregeln...

Så det ska man träna på:P Men sitter typ redan, haha. Risk 1&2 är redan bokade.
Gäst 2016-04-05 22:26 ! Citera #
Gäst 2016-04-05
Haha ja, kör dock mest privat och därav vill ha lite extra tips 8-)
Haft en körlektion med körskola.. och då var det enda tipsen;
-Titta mer i speglar
-Backa långsammare (runt 10 var tydligen för fort)
-Mer observant på högerregeln...

Så det ska man träna på:P Men sitter typ redan, haha. Risk 1&2 är redan bokade.
Det var bra tips du fick :)
Gällande backningen så räcker det att bara ha krypfart, så ja 10 km/h var för fort :)
Speglarna ska kolla väldigt ofta för att uppvisa att du har ful kontroll på din omgivning.

Kör du i stadstrafik så fick jag lära mig att kolla vart 3-4 sekund för att det är så otroligt mycket som kan hända bakom/bredvid/framför en på dom få sekunderna. Gäller det landsvägskörning så räcker det att kolla var 5-6 sekund, men där måste du ändå ha en rörlig blick för att hålla kolla ifall det kan komma nått vilt upp springande på vägen.

Högerregeln är dom väldigt stenhårda på, så kommer du till en korsning där det är dålig sikt och högerregeln så växla ner till 1:an och ha bara krypfart :)

Lycka till (igen) :D
Gäst 2016-04-06 08:39 ! Citera #
Gäst 2016-04-05
Det var bra tips du fick :)
Gällande backningen så räcker det att bara ha krypfart, så ja 10 km/h var för fort :)
Speglarna ska kolla väldigt ofta för att uppvisa att du har ful kontroll på din omgivning.

Kör du i stadstrafik så fick jag lära mig att kolla vart 3-4 sekund för att det är så otroligt mycket som kan hända bakom/bredvid/framför en på dom få sekunderna. Gäller det landsvägskörning så räcker det att kolla var 5-6 sekund, men där måste du ändå ha en rörlig blick för att hålla kolla ifall det kan komma nått vilt upp springande på vägen.

Högerregeln är dom väldigt stenhårda på, så kommer du till en korsning där det är dålig sikt och högerregeln så växla ner till 1:an och ha bara krypfart :)

Lycka till (igen) :D
Är det såpass?:S Då får jag fega vid alla högerregler med skymd sikt då x)
Meen tack:)<3
Gäst 2016-04-06 11:54 ! Citera #
Blindzon, speglar, ha inte bråttom, högerregeln! :)
Gäst 2016-04-08 08:25 ! Citera #
Angående teorin ska du plugga på allt, eftersom man inte vet vad som kommer på provet, mer än att det är olika områden. (Minns ej vad områdena heter).

Angående svårighetsgraden, så brukar man klara sig om man är väl förberedd och övat på ett bra sätt. :)
alice 2016-04-09 19:12 ! Citera #
Aa har läst igenom körkortsboken x antal ggr. Får läsa den ett par ggr till:3
Gäst 2016-04-10 18:23 ! Citera #
alice 2016-04-09
Aa har läst igenom körkortsboken x antal ggr. Får läsa den ett par ggr till:3
Komplettera gärna med frågor från antingen tex elevcentralen eller här på körkortonline för att se vart eventuella kunskapsluckor finns. :D
alice 2016-04-10 22:27 ! Citera #
Gäst 2016-04-10
Komplettera gärna med frågor från antingen tex elevcentralen eller här på körkortonline för att se vart eventuella kunskapsluckor finns. :D
Jaa har inte skrivit in mig på körskola dock:/ #privatist
Men asså teoritester online går oftast felfritt.. får alltid över 80% rätt (vanligtvis runt 64-65) men det är väl för att man gjort det så många ggr och fått samma fråga:/ Får bara läsa in varför det är så på allt så kan man säkert svara på 150 till x)

Har tagit en körlektion, då var det ”kolla i backspegeln innan du bromsar”, ”kolla mer i speglar”, ”högerregeln, bromsa mer” samt ”backa långsammare”
Men har arbetat på det nu och det ska fungera och flyta på bra :p (Det var inte så överdrivet mycket fel)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 14:36
2
I dag 10:55
5
I dag 09:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo