När upphör huvudled?
Hej! Min fråga är simpel. När upphör huvudled? Körkortsboken säger när ett märke (huvudled upphör) sätts upp. Denna sida säger att det inte behöver sättas upp en skylt om det tydligt framgår att huvudleden fortgår. Meeen körlärare säger att det ska sättas upp ett huvudledsmärke efter varje korsning, annars upphör huvudleden. Vilket av ovannämnt är rätt? m.v.h...
Lagen säger:
Märket är uppsatt vid huvudledens början och upprepat efter varje korsning med annan väg än sådan som avses i 3 kap. 21 § andra stycket trafikförordningen, om det inte ändå tydligt framgår att huvudleden fortsätter efter korsningen.
https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20070090.htm
Vore intressant att veta vilka vägar det är som avses i 3 kap 21 paragraf?
Jag tycker inte de påståenden som Alice presenterar nödvändigtvis kolliderar. Ett exempel på det som står i körkortsboken kan ju vara att man kör rakt fram på huvudled mellan två trafikljusoch mellan dessa trafikljus kan man inte svänga av någonstans. Då behöver ju inget huvudledsmärket sättas upp så länge man inte kan svänga av vägen någon annanstans.
Sen har jag fattat det som att det alltid ska sitta ett huvudledsmärke efter korsning/rondell om den vägen du svänger in på, eller kör rakt fram i, är huvudled, och det kommer korsningar framöver.
/Ande
Om man således kör på en landsväg, 90väg och passerar en grusväg så tror jag att det tydligt framgår att huvudledsskylt ej behöver sättas upp... eller...?
Ja det kanske står i 3 kap 21 paragraf om sådana vägar. Men jag hittar inte vilken lag/förordning hen menar ovan.
/Ande
Nu hitta jag
21 § En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.
En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,
2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,
3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng, eller
4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.
En förare har dessutom väjningsplikt mot fordon på en körbana när föraren kommer in på den från en vägren eller från en sådan cykelbana som är en del av vägen.
Väjningsplikten enligt första och andra styckena gäller inte cyklande och förare av moped klass II som ska korsa en körbana eller cykelbana på en cykelöverfart. Förordning (2014:1035).
Min gissning är att dessa grusvägar som du pratar om ofta faller under kategorin i 2 st ovan.
”2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,”
Med andra ord är det inga korsningar i ditt exempel.
Senaste foruminläggen
Rubrik