Start > Körkortsforum > Påkörd under övningskörning

Påkörd under övningskörning

My 2016-03-30 21:49 ! Citera #
Jag är handledare åt min son som jag lämnade i bilen en kort stund i parkering rutan. Sonen var tvungen att flytta fram bilen 2 meter inom rutan för att bakom varande skulle få plats. En bil kom från Sidan o körde på vår bil från höger sidan.
Åker jag på ngt som lämnade min son utan tillsyn ? Eller påverkas mitt körkort? Eller min sons framtida körkort?
alice 2016-03-30 22:19 ! Citera #
Hej! Det kan bli olovlig körning som faller på din son. Även att du som förälder kan bära ansvar eftersom nycklarna satt i fordonet. Att ditt körkort skulle påverkas vet jag inte eftersom du satt inte i bilen.
Björn He 2024-04-23 21:16 ! Citera #
My 2016-03-30
Jag är handledare åt min son som jag lämnade i bilen en kort stund i parkering rutan. Sonen var tvungen att flytta fram bilen 2 meter inom rutan för att bakom varande skulle få plats. En bil kom från Sidan o körde på vår bil från höger sidan.
Åker jag på ngt som lämnade min son utan tillsyn ? Eller påverkas mitt körkort? Eller min sons framtida körkort?
Jag hoppas inte sonen dömdes för olovlig körning men du skulle inte ha låtit honom köra bilen (ens någon millimeter) utan dej sittande i framsätet på passagerarsidan, du kunde faktiskt ha riskerat att bli dömd för tillåtande av olovlig körning, det spelar nog ingen roll huruvida bilisten som körde på din bil gjorde fel eller inte. Nästa gång ser du hellre till att låta din son parkera perfekt redan från början, för att undvika situationer där din son känner sig tvingad att flytta den parkerade bilen en bit framåt eller bakåt!

Sen får du som är bilägare INTE låta nyckeln till bilen vara kvar i bilen, utan du måste ta med dig nyckeln när du stiger ur bilen, även om du kanske bara är ute ur bilen ”en kort stund”. En fordonsförare är enligt lag skyldig, då den parkerar eller annars stannar för att låta passagerare stiga på eller av eller låta gods lastas på eller av, att se till att hindra fordonet från att kunna komma i rörelse och att kunna användas av någon av misstag, stiger man ur bilen med nyckeln kvar inne så kan ju bilen köras av misstag av någon som inte är behörig att köra den.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 13:17
8
I dag 09:49
2
I går 18:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor