Start > Körkortsforum > Körkortskostnaden ur ett annat…

Körkortskostnaden ur ett annat perspektiv

Virriga körkortet 2016-03-26 07:06 ! Citera #
Om man funderar lite på vad körkortet egentligen kostar, när man ska välja mellan att köra privat eller genom körskola, tänkte jag här ge dig ett annat perspektiv på kostnaderna. Ställer mig varken för eller emot något alternativ. Detta är ren fakta.

Jag gick på körskola, och min utbildning kostade ca 17000 kronor. Den exakta summan kommer jag inte ihåg i nuläget. Men i detta exempel används summan 17000 kronor. (inkluderar hela kittet från körkortstillstånd till tillverkningsavgift för körkort och allt däremellan).

Jag räknar med att man kör bil tills man är 70 i detta exempel. Körkortet införskaffas när man är 20 år. (Använder dessa siffror så matten blir så enkel som möjligt).

Slår man ut 17000 på att man då kör bil i 50 år, blir kostnaden per år 340. På en månad kostar det 28,33 kronor.

I bensin betalar jag cirka 1000 kronor. Och kör ungefär 88 mil per månad.

Hur stor är kostnaden för körkortet?? :)
Gäst 2016-04-14 09:05 ! Citera #
:x Det handlar om att hosta upp 17,000 kr också... alla har inte den möjligheten, inte ens att hosta upp 500 kr till en körlektion. Alla har inte en mamma och pappa som betalar för en.
Gäst 1 2016-04-14 13:36 ! Citera #
Håller med, alla kan inte få körkortet betalt av andra..
Sedan tycker jag det låter väldigt lite med 1000 kronor om du kör 88 mil i månaden.
Med tanke på dagens bensinkostnad så borde du tanka för mer än 100 kronor :D :D
Virriga körkortet 2016-04-15 14:34 ! Citera #
Visst är det så att det inte bara är att slänga ut 17000 kronor rätt upp och ner. Min räddning blev avbetalningsplan. Men inlägget är ämnat för att man ska få en insikt i att om man påstår att det är dyrt (alltså att man i princip är snål, man kan egentligen betala, men gnäller ändå), så är det egentligen inte det om man räknar så.

Jojomen. Tankar för max 1000 spänn i månaden. Och tror iallafall att det är 88 mil, för när jag tankar står mätaren runt 4400 och tankar då för max 500. Så då går det ihop.

Och vad jag vet, är det 44 mil när mätaren visar 4400.

Det kallas ecodriving. ;)
Gäst 2016-04-18 23:01 ! Citera #
Virriga körkortet 2016-04-15
Visst är det så att det inte bara är att slänga ut 17000 kronor rätt upp och ner. Min räddning blev avbetalningsplan. Men inlägget är ämnat för att man ska få en insikt i att om man påstår att det är dyrt (alltså att man i princip är snål, man kan egentligen betala, men gnäller ändå), så är det egentligen inte det om man räknar så.

Jojomen. Tankar för max 1000 spänn i månaden. Och tror iallafall att det är 88 mil, för när jag tankar står mätaren runt 4400 och tankar då för max 500. Så då går det ihop.

Och vad jag vet, är det 44 mil när mätaren visar 4400.

Det kallas ecodriving. ;)
440 mil när mätaren visar 4400. Eftersom mätaren visar i KM = 4400/10 = 440
Ty 10km=1 mil
Gäst 2016-05-20 23:18 ! Citera #
Jag tror du jobbar på eller äger en körskola för att övertyga folk om att det är en bra idé att lägga ut massa pengar och ”det är nog bra om du lägger ut lite mer pengar på typ 20 lektioner till”

Om man lägger ut 17000 på vad som helst blir det inte så mkt om man slår ut det över hela livet men det är fortfarande 17000 att lägga ut här och nu och alla har det inte så fett ekonomiskt..
Virriga körkortet 2016-06-02 21:34 ! Citera #
Förtydligande: Givetvis kan inte alla bara lägga ut 17000 hux flux.

Inspirationen till detta inlägg, kom från det att jag har hört folk som bara allmänt klagar att körskolor är dyra, utan att tänka på varför det kostar med mera.

Detta gjorde mig intresserad av att undersöka vad det kostade om man slog ut kostnaden på ett längre perspektiv. Och tyckte att fler kanske tycker det är intressant att läsa.

Så jag säger inte att folk ska pröjsa 17000 direkt från banken. Detta är bara en undersökning. Ni vet sånna man ibland fick göra under tiden man gick i skolan ;)

Tack och bock!

Tack och bock!
Virriga körkortet 2016-06-02 21:36 ! Citera #
Ps. Hur många mil jag kör på en tank, är oklart. Men oavsett så klarar jag mig på en 1000-lapp i månaden, och klarar mig gott och väl till jobbet + vanlig fritidsåkning.
Professor Rocket 2016-06-08 00:13 ! Citera #
Jag råder er alla att köpa elgigantens nyaste tv på 100 tum. Den är svindyr men om man tänker att man lever länge blir det inte så dyrt om man slår ut den på många år. Jag blev inspirerad till denna idé efter en uppsats jag skrev på komvux
Gäst 2016-06-14 11:15 ! Citera #
Finns det något sätt att få körkort på helt gratis?
Eller kostar själva körkortet 17000kr?

Enligt den här sidan kostar det typ 2000kr tror jag?
www.korkortsportalen.se/avgifter/

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov