Om någon har parkerat precis innan övergångsställen (förstås olagligt är det), hur kan man köra vidare förutom att köra om, dvs. på så sätt agera olagligt?
Vid denna situation, skulle jag sänka hastigheten betydligt. Alltså tillräckligt långsamt för att hinna stanna om nån kliver ut.
Förutom att sänka hastigheten skulle mitt fokus mestandels ligga på högersidan, där eventuella fotgängare kliver ut i vägen. Detta för att vara så beredd som möjligt på att agera om nån går ut. Men givetvis ska man ha rörlig blick, så har även koll på vänstersidan och framåt.
För även om man inte får parkera på detta vis, så kan man ju inte själv stanna och vänta på att ägaren/den som körde, ska flytta på den. Så därför kan man passera, under största möjliga försiktighet.
Vad jag vet är det väl inte direkt olagligt att passera, utan mer olämpligt. För tror väl inte att man skulle få böter om man passerade under största möjliga försiktighet. För man kan ju inte stå och vänta på att nån ska flytta bilen.
Skulle det däremot uppstå en olycka pga omkörningen, så skulle man förmodligen kunna åka dit på det. (Eftersom du inte passerade övergångsstället tillräckligt försiktigt, eller liknande motivering). Men faktum kvarstår att den felparkerade bilen också kan ha en skuld i det hela.
Men jag säger varken bu eller bä om huruvida det är olagligt eller olämpligt. Jag är ingen säker källa.
Parkeringen är förmodligen olaglig eftersom du får böter när parkeringsvakten kommer. Men tror somsagt inte du får böter eller dylik om du passerar övergångsstället och inget händer.