Start > Körkortsforum > Prövotid

Prövotid

Gäst 2016-03-13 17:10 ! Citera #
Till och börja med. Nej detta är ingen fråga om hur man får indraget körkort under prövotid. Nu snackar vi andra grejer.

Om jag förstått det rätt, har man enbart prövotid på det första körkortet (undantag för AM).

Så om vi säger att jag vid 16-års ålder tar A1-körkort, borde man väl slippa prövotid när man tar B-körkort? (förutsatt att prövotiden hunnit ta slut).
Gäst 2016-03-13 18:51 ! Citera #
Som jag har fattat det som så ska det vara så.
Har en granne som vart av med körkortet typ 1 1/2år efter att han tog B-kortet. Han hade haft a1 sen han var 16 och fick tillbaka körkortet tack vare det.
Gäst 2016-03-14 09:17 ! Citera #
Nej du får en ny prövotid på 2 år när du tar ditt B-körkort.. :)
Gäst 2016-03-18 06:21 ! Citera #
Gäst 2016-03-14
Nej du får en ny prövotid på 2 år när du tar ditt B-körkort.. :)
Varför det för? Har hört att man endast får prövotid på första körkortet (ej AM) och sen får man ingen mer prövotid. Så tar man tex A1 innan B, så borde du inte få ny prövotid nej.
Gäst 1 2016-03-18 13:00 ! Citera #
Gäst 2016-03-18
Varför det för? Har hört att man endast får prövotid på första körkortet (ej AM) och sen får man ingen mer prövotid. Så tar man tex A1 innan B, så borde du inte få ny prövotid nej.
Har hört samma sak som Gäst skrev, varför det är så vet jag inte, det bara är så :)

Men för att vara helt säker så får ni väl ringa Transportstyrelsen/vägverket och fråga :D
Jossan88 2016-03-19 13:13 ! Citera #
Nej man får ingen ny prövotid om man redan har haft en sådan :D
Gäst 2019-09-10 12:56 ! Citera #
För ett körkort som utfärdats efter godkänt förarprov gäller en prövotid av två år från dagen för provet. Om körkortshavaren redan har ett giltigt körkort med annan behörighet, ska prövotiden endast omfatta vad som kan återstå av prövotiden för det äldre körkortet. Prövotid gäller inte för körkort med behörigheten AM. (3 kap 18 § körkortslagen)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo