Start > Körkortsforum > Dragläge i backe

Dragläge i backe

Hellas 2016-03-11 16:08 ! Citera #
Hej! Hur skulle ni tolka en bilskola som inte har lärt ut dragläget med gas å koppling , så ni tex kan stå still i backe med bara gas å koppling . På körskolan har ja fått lära mig broms + koppling och släppa på broms när ja kommit i dragläget . Min sambo ja övningskört med privat är helt förtvivlad att ja inte fått lära mig dragläge i lut . Detta uppdagades igår när jag blev ståendes i en utfart å inte tog mig iväg då ingen ”lärt ” mig det om ni förstår . Kan köra bil å har gjort 22 lektioner på körskolan har lärt mig mycket förutom just dragläget med lut ;( . Känner mig så besviken faktiskt . Har ni fått lära er rätt från början ? Vill bara inte känna mig så här kass för ja kan köra bil !!! Nån som råkat ut för samma?
Gäst 2016-03-11 22:25 ! Citera #
Om du inte under hela 22 lektioner fått lära dig detta, skulle jag inte säga att skolan är seriös. Även jag, som kunde rätt mycket vid min första lektion på skolan, fick öva på just start i lutning, och försöka hålla bilen stilla.
Gäst 2016-03-12 10:11 ! Citera #
Håller med föregående Gäst..
Din körskola har inte gått igenom alla moment som dom ska göra när du har fått din utbildning hos dom, vilket dom MÅSTE GÖRA!

Jag fick testa på att starta i lutning så fort jag hade hitta dragläget.. Både att starta med handbroms/koppling och gas och även den mer traditionella sättet med broms/koppling och gas.. Men fördrar att använda mig av handbromsen, tycker det är lättare :)
Hellas 2016-03-12 14:09 ! Citera #
Okej tack så mycket för svar . Nä har inte fått lära mig bara med broms å koppling . Funderar på å byta körskola men ä i slutet nu och vet inte om man kan göra det då ? Har gjort halka osv . Vad tror ni ska jag byta eller köra en lektion på annan körskola om det ä möjligt ?
Hellas 2016-03-12 14:10 ! Citera #
Har uppkörning och uppskrivning om 3 veckor
Gäst 2016-03-12 14:25 ! Citera #
Hellas 2016-03-12
Okej tack så mycket för svar . Nä har inte fått lära mig bara med broms å koppling . Funderar på å byta körskola men ä i slutet nu och vet inte om man kan göra det då ? Har gjort halka osv . Vad tror ni ska jag byta eller köra en lektion på annan körskola om det ä möjligt ?
Det beror på vad du kan. Har du kunskapsluckor, skulle jag rekommendera ett byte, så du får lära dig allt ordentligt. Men om det enbart hänger på start i lutning, så skulle jag försöka öva detta med min handledare. Har du ingen handledare, kanske du dock bör öva detta med en annan körskola.
Hellas 2016-03-12 15:36 ! Citera #
Nej inga kunskaps luckor det har ja inte . Men även min handledare blev förundrad över detta att dom inte lärt ut det då han trodde det även han .,
Gäst 2016-03-12 22:43 ! Citera #
Hellas 2016-03-12
Nej inga kunskaps luckor det har ja inte . Men även min handledare blev förundrad över detta att dom inte lärt ut det då han trodde det även han .,
Eftersom du har en handledare så kan du ju öva extra mycket på just det momentet med honom..
Att mängdträna hemma är ett jättebra sett att klara uppkörningen, för ju mer körerfarenhet du får innan uppkörningen, ju bättre och lättare kommer du att tycka att det :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I dag 22:17
8
I dag 15:01
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov