Blinka när jag återgå till körfältet från vägrenen?
Hej,
Låt oss säga att jag kör på vägrenen av någon anledning. Är jag skyldig att blinka vänster när jag ska tillbaka till körbanan igen?
/Ande
Beror lite på, har du bara släppt förbi någon som har gjort en omkörning så behöver du inte blinka när du ska ut igen. Men har du stått stilla och efter det börjat köra igen och kör efter vägrenen så ska du blinka när du ska ut..
Jag vet inte om man måste, men om jag kör på väggrenen med hela bilen och ska tillbaka så skulle jag nog definera det som ett sidledsflytt och då skulle jag nog blinka. Man kan aldrig blinka för mycket tycker jag :P
Jag tänker spontant att blinka vänster, om man inte ska svänga vänster, kan lura någon att tro att du faktiskt ska svänga. Vilket gör att en bakomvarande bestämmer sig för att köra om på höger sida, vilket blir farligt då den som kör om inte räknar med att du ska fortsätta rakt fram. Det kan också komma mötande som kör om och då ligger du illa till eftersom du har någon/några till höger om dig.
I körkortsboken står det följande på sidan 33.
”Du ska använda blinkers i god tid utan att det är vilseledande i följande situationer:
- När du ska starta från vägkant
- När du ska vända på vägen
- När du ska svänga i korsning
- När du ska byta körfält
- När du i övrigt flyttar fordonet i sidled
Jag tänker så här: Om jag ska ut på vägrenen för att underlätta en omkörning så blir det vilseledande om jag blinkar höger och det finns en korsning längre fram. Om det däremot inte är några korsningar/hinder på vägen så är det lämpligt att blinka för att då blir det inte vilseledande.
Så kan svaret på frågan om man ska blinka ut/in på vägrenen helt enkelt vara, ”det beror på”?
Jag skulle inte vara ute på väggrenen och slira nära en korsning.
Senaste foruminläggen
Rubrik