Start > Körkortsforum > Uppkörning i snöväder.

Uppkörning i snöväder.

Gäst 2016-03-13 07:51 ! Citera #
Yajirou 2016-03-13
Nja, man ska egentligen kunna köra upp i vilket väderlek som helst. Då man ändå kan inte se vad det är för väder förräns dagen innan i princip.

Jag körde upp i snöoväder. Skyltar som vad blockerade med snö så man såg inte hastigheten med mera. Då får man bara ta och gissa sig framåt. Dvs, kolla hur andra kör, jag jämförde min hastighet med personerna som körde mot mig samt halvstannade vid varje korsning för att kolla efter bilar med mera. Dessa gäller oftast i ställen man aldrig kört i förut. Klarade det utan problem.
Fast tips skadar aldrig!! Tycker faktiskt inte frågan handlar om huruvida man är redo för uppkörning eller ej för att man kanske känner sig osäker (troligen av nervositet) och därför önskar tips.

Väglaget är inte relevant även om tipsen må va något anpassade efter vinterväglag.

Om man inte får ge tips för att mottagaren isåfall inte är redo, undrar jag hur förberedd jag var. Fick en massa tips på uppvärmingen och klarade körkortet på första försöket. (Kan tillägga att jag var förberedd, visste bara inget bättre sätt att formulera mig på). Men tänker inte gå in mer på detaljer huruvida jag var redo eller ej. För både jag,körläraren o inspektören vet att så är fallet. Behöver inte argumentera för det på internet med en person som aldrig sett mig köra.

Detta gäller också för trådskaparen. Tycker inte det känns schysst att påstå att hen inte är redo, bara för att hen önskar tips.

Men det är ju tur att vi har olika åsikter. Annars vore det väl lite fyrkantigt?
Gäst 2016-03-13 08:02 ! Citera #
Yajirou 2016-03-13
Nja, man ska egentligen kunna köra upp i vilket väderlek som helst. Då man ändå kan inte se vad det är för väder förräns dagen innan i princip.

Jag körde upp i snöoväder. Skyltar som vad blockerade med snö så man såg inte hastigheten med mera. Då får man bara ta och gissa sig framåt. Dvs, kolla hur andra kör, jag jämförde min hastighet med personerna som körde mot mig samt halvstannade vid varje korsning för att kolla efter bilar med mera. Dessa gäller oftast i ställen man aldrig kört i förut. Klarade det utan problem.
Jag skulle aldrig ha gissat på min uppkörning. Jag skulle aldrig förlitat mig på att de andra bilarna har rätt hastighet. Däremot skulle jag fortfarande använda bilarnas hastighet som ett hjälpmedel. Men jag skulle styrka min gissning med teoretiska kunskaper. Tex att du kör i tätort, och bilen framför ligger i 45-50. Eftersom grundhastigheten är 50 i tätort, så kan jag därmed från två ”källor” dra slutsatsen att det förmodligen är 50.

Anledningen till varför jag skulle ha kombinerat teori med övrig trafik, är att bilen framför, kan ju faktiskt köra för fort.

Men tror att du kan köra bil. Det handlar inte om det. Vi skulle bara använt oss av olika metoder för att lösa problemet. :)

Ett litet tillägg. Vad du får för väder på uppkörningen, vet du inte förrän samma dag. Var soligt och fint dagen innan. O på morgonen när jag drog till provet, hade första halkan kommit. Men givetvis var inte det alls svårt. Anpassade jag körningen efter väglaget, så var det sprättlätt.
Gäst 2016-03-13 09:29 ! Citera #
Yajirou 2016-03-13
Nja, man ska egentligen kunna köra upp i vilket väderlek som helst. Då man ändå kan inte se vad det är för väder förräns dagen innan i princip.

Jag körde upp i snöoväder. Skyltar som vad blockerade med snö så man såg inte hastigheten med mera. Då får man bara ta och gissa sig framåt. Dvs, kolla hur andra kör, jag jämförde min hastighet med personerna som körde mot mig samt halvstannade vid varje korsning för att kolla efter bilar med mera. Dessa gäller oftast i ställen man aldrig kört i förut. Klarade det utan problem.
Ingen har sagt att man inte ska kunna klara köra upp när som helst.

Att gissa sig till hastigheten med mera låter väldigt risky särskilt när standard är att folk inte kör i rätt hastighet. Mest som nån annan skrev, hjälp får man snarare av karaktären på området man kör i. Tätbebyggt område, ja då finns det skäl att dra ner på hastigheten. Känner man därutöver att snön gör att man ser dåligt i korsningar m.m får man säga det till inspektören och dra ner på hastigheten ytterligare.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
60
I går 20:49

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Teoriprov, gratis demo