Start > Körkortsforum > Uppkörning Örebro

Uppkörning Örebro

Ande 2016-03-09 10:42 ! Citera #
Hej,

Skulle verkligen uppskatta om ni som har haft uppkörning i Örebro kunde berätta vart någonstans ni fick åka under uppkörningen? Exempelvis

- Vilken del av staden
- Vilka landsvägar
- Vilken motorväg

Vad gick bra? Vad gick dåligt? Annan info som ni vill dela med er av som var relevant för er uppkörning i Örebro :-)

Tack för hjälpen!

/Ande
Niklas 2016-03-09 17:12 ! Citera #
Jag körde upp i Örebro, gick hur bra som helst då Örebro är super enkel stad att köra i :D
Men jag hörde att dom ändrade på uppkörningsrutten bara 2 veckor efter min uppkörning, så jag vet inte om det skulle vara till någon hjälp. Men ta det lugnt och lyssna bara vad inspektören vill att du ska göra så kommer det gå super bra.
Håll hastigheten och kör Ecodrive så ofta du bara kan, dom är super petiga på det :)
Ande 2016-03-10 14:27 ! Citera #
Tack för input. Hur använder du ecodriving ?

Jag gör ofta så att jag växlar från 2-4, 3-5, 3-6. Jag brukar också motorbromsa inför trafiklljus. Försöker anpassa farten så jag inte blir stillastående utan rullar tills det blir grönt. I samband med sväng blir det ju ofta motorbroms i kombo med vanlig broms.
Ande 2016-03-10 14:29 ! Citera #
I rondeller försöker jag också anpassa farten så jag inte blir stående utan kan ”flyta in” istället.
Niklas 2016-03-10 16:07 ! Citera #
Ande 2016-03-10
Tack för input. Hur använder du ecodriving ?

Jag gör ofta så att jag växlar från 2-4, 3-5, 3-6. Jag brukar också motorbromsa inför trafiklljus. Försöker anpassa farten så jag inte blir stillastående utan rullar tills det blir grönt. I samband med sväng blir det ju ofta motorbroms i kombo med vanlig broms.
Du gör helt rätt när det gäller Ecodriving!
Kommer du från en korsning och ska in på en väg där det är 50 km/h så kan du med lätthet accelerera snabbt och växla från 2-4 utan några som helst problem. Men dock så ska du bara använda dig av ecodriving när det är rätt läge, trafiksäkerheten går alltid före. Men har du en lucka fram till bilen framför eller ingen bil alls framför dig så är det bara att ösa på, inom den rätta hastigheten givetvis :)
Så ecodriving kan användas i stadskörning, om man bara gör det på rätt sätt.

Motorbroms är bra att använda sig av, då sparar du bränsle och du sparar även där på miljön då det ingår att kunna motorbroms vid ecodriving :)

Gällande rondeller så ska du göra som du gör, försöka hitta lucka och bara flyta med i trafiken.

Senaste foruminläggen

Rubrik
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov