Start > Körkortsforum > Starta bilen

Starta bilen

Gäst 2016-03-05 13:19 ! Citera #
Varför håller man ner koppling när man startar bilen? Det känns som många saker man ”lärt” sig att göra när man kör men som jag inte har någon aning om VARFÖR man gör...Därför trasslar alla frågor o sånt ihop sig när man ska köra vilket skapar mer förvirrning än det redan är :?
Gäst 2016-03-05 13:28 ! Citera #
Om du har växel i när du startar bilen så MÅSTE man hålla ner kopplingen för att inte få motorstopp, plus att bilen ”skuttar” framåt om man inte håller ned kopplingen. Däremot kan du starta bilen utan att hålla ned kopplingen om du har frikopplat innan, då kan inte heller bilen ”skutta” framåt när du startar bilen :D
Gäst 2016-03-05 13:33 ! Citera #
Obs gäller ej alla bilar många moderna bilar måste kopplingen hållas ner. Speciellt de med ”autostart”
Antar att det är för säkerhetsskäl så ej barn kan starta lika lätt

Mvh
Gäst 2016-03-05 13:38 ! Citera #
Ok, tack..
Säg att jag åker på en gata, sen saktar jag ner och stannar med koppling och broms nertryckt, om jag då när jag har stannat lägger växeln i friläge då dör inte bilen om jag släpper upp kopplingen eller? Och vad beror det på att den inte gör det? :)
Yajirou 2016-03-05 13:44 ! Citera #
Gäst 2016-03-05
Ok, tack..
Säg att jag åker på en gata, sen saktar jag ner och stannar med koppling och broms nertryckt, om jag då när jag har stannat lägger växeln i friläge då dör inte bilen om jag släpper upp kopplingen eller? Och vad beror det på att den inte gör det? :)
Exakt, bilen dör inte om du har växeln i friläge och släpper upp kopplingen. Om du däremot går ut ur bilen så måste du se till att handbromsen är i, annars kan bilen råka rulla iväg. Varför motorn inte dör för att man har friläge vet jag inte. Troligen mest på att man inte har växel i =).
Du kan testa växla utan att ha kopplingen nere, då börjar bilen hacka och ha sig. Beroende på vilken sorts bil.
Gäst 2016-03-05 14:01 ! Citera #
Okej, nåt jag funderat mkt på är detta: varför pratar många om att bilen kan börja rulla lättare i friläge än i ettans växel? Borde det inte vara tvärtom eftersom friläge separerar motor och hjul eller liknande hur det nu är.. :)
Yajirou 2016-03-05 17:00 ! Citera #
Gäst 2016-03-05
Okej, nåt jag funderat mkt på är detta: varför pratar många om att bilen kan börja rulla lättare i friläge än i ettans växel? Borde det inte vara tvärtom eftersom friläge separerar motor och hjul eller liknande hur det nu är.. :)
Det är precis som du säger. Friläget separerar motorn från hjulen vilket gör att det finns inget som hindrar bilen att rulla längre om du inte har handbromsen i.
Drivaxeln behöver ett växel för att kunna rulla hjulen med hjälp av motorn. Utan motor och växel så är hjulen fria till att göra vad som helst. I princip. Jag vet inte hur jag ska förklara detta. =)
Gäst 2016-03-05 17:19 ! Citera #
Jo men tack fattar lite bättre nu :) jättesvårt att förklara alla dessa olika saker med bilen...ganska komplicerade saker, man ska nog försöka att inte fatta precis ALLT 100 procent, utan försöka göra det ganska enkelt..
Niklas 2016-03-05 22:34 ! Citera #
Nu är det väl ändå så att det är växellådan som kopplas fri om man lägger i neutral växel och inte hjulen? :)
En bil som som har ettan i måste ha kopplingen nedtryckt för att det inte ska bli drivning på drivaxeln, trycker man nedkopplingen så förhindrar man drivningen på allt, och då står bilen stilla..
En bil börjar rulla lättare för att det inte finns någon växel i som hindrar bilen från att rulla. En bil med ingen växel i börjar ju rulla betydligt lättare än en bil med växel i..

Det är bara att testa knuffa en bil som har en växel i, det kommer bli jäkligt jobbigt, och näst intill omöjligt att rubba den, Men knuffar ni på en bil som inte har någon växel i, så kan ni knuffa en bil som väger 2 ton ganska så lätt just för att det inte finns nått som förhindrar bilen att komma i rörelse...Svårare än så är det inte :D
alice 2016-04-01 01:45 ! Citera #
Yajirou 2016-03-05
Exakt, bilen dör inte om du har växeln i friläge och släpper upp kopplingen. Om du däremot går ut ur bilen så måste du se till att handbromsen är i, annars kan bilen råka rulla iväg. Varför motorn inte dör för att man har friläge vet jag inte. Troligen mest på att man inte har växel i =).
Du kan testa växla utan att ha kopplingen nere, då börjar bilen hacka och ha sig. Beroende på vilken sorts bil.
Därför att motorn får ytterst lite belastning med friläge.
Ettans växel har en viss utväxling, t.ex. 4:1. Där 1 varv på vevaxeln motsvarar 4 varv i växellådan. Detta gör så att det inte går så fort framåt.
Sexans växel(eller femman) brukar ha runt 1:1 i utväxling.
Neutral förbinder inte växellådan till hjulen, och ingen belastning läggs på motorn. (nästan ingen)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I går 22:45
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest