Start > Körkortsforum > Neutral växel?

Neutral växel?

Johanna 2016-03-05 12:01 ! Citera #
Jag kan inte få mitt huvud att förstå riktigt vad neutral växel faktiskt innebär OCH vad den är tänkt att användas till? Jag förstår dock den delen att den är där för att separera motorn och hjulen typ, så att man kan använda den tex när man parkerar tänker jag eller så, men då säger andra att dom tycker det är bättre att lägga i ettans för då är chansen mindre att bilen rullar iväg, men hur kan det komma sig?? Neutral innebär ju att hjul o motor osv är separerade, då borde väl den växeln vara självklar för att bilen inte ska rulla eller?

Sen varför skulle någon använda neutral när dom kör? går det ens att göra det när motor och hjul är seprarerade? Doesn’t make any sense.. :?
Micke 2016-03-05 12:21 ! Citera #
Hejsan,

Om N inte fanns; Hur skulle du då kunna starta motorn och gå ur bilen, för att lyssna efter tex ett missljud? :)

N är även bra om man står stilla vid rödljus eller bilkö. Dels är det skönt att kunna lägga i den och ta bort foten från kopplingen. Men det är även bra för växellådan att inte hela tiden stå ihåg med växel i, speciellt för automatlådor! Om du står still med motorn igång och växel D i. Då sliter det på lådan och automatkopplingen. Visst. Man kan lägga i P istället. Men det är N plus stopp. :) N sitter närmare D och är ett smidigare skifte när det är dags att köra iväg.
Gäst 2016-03-05 12:52 ! Citera #
Vad händer då om man skulle starta bilen med ettan i? Åker den iväg framåt då?
Gäst 2016-03-05 14:55 ! Citera #
Gäst 2016-03-05
Vad händer då om man skulle starta bilen med ettan i? Åker den iväg framåt då?
Ja. Bilen kommer åka framåt om man startar med ettan i. Men man får lära sig att trycka ner kopplingen vid start, för då står bilen stilla. Jag la alltid i friläge i början. Men sen fick jag höra att lådan kan typ frysa på vintern om den är i friläge, så man ska alltid ha i en växel.

Vid medlut, lägger jag i backen (för att minska risken för att den åker ner för backen). Vid plan parkering, samt motlutsparkering, har jag i ettan.

Tycker också friläget är en gåta. Men är praktiskt att ha ibland. Vill man vara miljöförstörare, kan man tex köra bilen på tomgång tack vare friläget. Men det är naturligtvis ingen rekommendation.

Jag lägger aldrig i friläge vid trafikljus. Blir bara störande tycker jag. Ett extra moment. Bättre att ha i ettan, så är det bara att rulla iväg när det blir grönt. :)
Gäst 2016-03-05 22:27 ! Citera #
Bilen drar dessutom mer bränsle om den står vid rödljus och har friläge i än vad den skulle göra om man står still med ettan i. Fråga inte hur det är möjligt, men fick det bevisat av min körlärare som visade att en stillastående bil med friläge i drar 0.01L bränsle, medans en stillastående bil med ettans växel i inte drar nått alls (0.00L)
alice 2016-03-30 22:34 ! Citera #
Till ovanstående; är motorn igång så drar fordonet bränsle, oavsett varvtal. Att körläraren påstod att den inte drar något är 100% en lögn. Du kan inte ge energi utan att ha energi. Energin i detta fall finns i bränslet. Eftersom bränslet sprutas in i kolvarna som sedan komprimeras till ett visst förhållande och sedan exploderar (i detta fall bensin) när tändstiftet får en ström. Finns det inget bränsle(bensin eller dyl.) så kan inget antändas, och då går inte kolvarna runt i motorn.
Sedan att ha i ettan vid trafikljus (som körlärare vill av okänd anledning) är, i min mening dumt. En sliter på urtrampningslagret eftersom runt 1 ton kg ligger i tryck på kopplingen som separerar motorn från växellådan. Vill ni ha ytterligare förklaring, svara bara:)
alice 2016-03-30 22:35 ! Citera #
alice 2016-03-30
Till ovanstående; är motorn igång så drar fordonet bränsle, oavsett varvtal. Att körläraren påstod att den inte drar något är 100% en lögn. Du kan inte ge energi utan att ha energi. Energin i detta fall finns i bränslet. Eftersom bränslet sprutas in i kolvarna som sedan komprimeras till ett visst förhållande och sedan exploderar (i detta fall bensin) när tändstiftet får en ström. Finns det inget bränsle(bensin eller dyl.) så kan inget antändas, och då går inte kolvarna runt i motorn.
Sedan att ha i ettan vid trafikljus (som körlärare vill av okänd anledning) är, i min mening dumt. En sliter på urtrampningslagret eftersom runt 1 ton kg ligger i tryck på kopplingen som separerar motorn från växellådan. Vill ni ha ytterligare förklaring, svara bara:)
Menar inte i kolvarna såklart, pinsamt. Menar i cylindrarna där kolvarna finns i ;)
Gäst 2022-05-15 00:54 ! Citera #
Kan det vara fel olja?
Gäst 2022-05-15 21:20 ! Citera #
Ja, det ska vara rapsolja

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo