Start > Körkortsforum > Cirkulationsplats / Svänga vän…

Cirkulationsplats / Svänga vänster från högerfil

elin 2016-03-01 17:10 ! Citera #
Hej! Har uppkörning om ca 1 vecka, och jag undrar ifall man på denna i en cirkulationsplats med 2 filer får svänga vänster från högerfilen, OM det finns skyltar innan som visar att detta är tillåtet? Eller anses detta olämpligt på en uppkörning?

Tacksam för svar!
Gäst 2016-03-03 13:40 ! Citera #
Man måste först köra i vänstra filen och sedan får man byta till högra filen strax innan man kör ut. Om du åker hela tiden i högra filen men vill svänga vänster så blir du kuggad pga dålig placering och andra trafikanter kan missförstå dig, vilket kan bli farligt.

Jag bibogar en länk där du kan läsa lite mer om detta.

www.xn--vningskrning-3ibh.com/cirkulationsplats/

Lycka till!
Lina 2016-03-06 10:06 ! Citera #
Finns det anvisningar som säger att man får köra höger fil trots vänstersväng så är det fritt fram att göra detta.
elin 2016-03-06 15:58 ! Citera #
Men får man köra rakt fram i vänsterfilen? Alltså om vägpilarna visar att det är ok och under förutsättningarna att det i sådana fall minskar ett filbyte efter rondellen.
Är så rädd att man ska få höra efteråt att man inte blir godkänd på grund av olämplig placering i cirkulationsplatserna.
Gäst 2018-08-22 13:50 ! Citera #
elin 2016-03-06
Men får man köra rakt fram i vänsterfilen? Alltså om vägpilarna visar att det är ok och under förutsättningarna att det i sådana fall minskar ett filbyte efter rondellen.
Är så rädd att man ska få höra efteråt att man inte blir godkänd på grund av olämplig placering i cirkulationsplatserna.
Jag undrar likadant.

Om anvisningarna visar att man kan svänga vänster i cirkulationsplatsen i det högra körfältet, är det ändå bättre att välja det vänstra körfältet på en uppkörning?
Gäst 2018-08-22 17:58 ! Citera #
Om de visar att du kan svänga vänster med högerfältet ska du göra de! Min lärare blev VANSINNIG! När jag valde vänstra istället för högra första gången jag var i en större rondell!
Gäst 2018-08-22 19:46 ! Citera #
Gäst 2018-08-22
Om de visar att du kan svänga vänster med högerfältet ska du göra de! Min lärare blev VANSINNIG! När jag valde vänstra istället för högra första gången jag var i en större rondell!
Frågade du varför han blev vansinnig? Om det står att båda körfälten kan användas till en vänstersväng så är det varken rätt eller fel att vara i vänsterfil.
JH 2018-08-23 14:53 ! Citera #
Har rondellen 2 utgångar eller 3 och du ska UT på den sista så ska du lägga dig i vänster fil sedan byta till höger innan du kör till den utgången av rondell man ska till . Ska du däremot ut på den första utgången i rondellen så lägger du dig till höger direkt och kör ut .
Gäst 2018-08-23 15:07 ! Citera #
JH 2018-08-23
Har rondellen 2 utgångar eller 3 och du ska UT på den sista så ska du lägga dig i vänster fil sedan byta till höger innan du kör till den utgången av rondell man ska till . Ska du däremot ut på den första utgången i rondellen så lägger du dig till höger direkt och kör ut .
Men skylten visar att man kan använda höger körfält vid vänstersväng också ju.
Gäst 2018-08-25 21:51 ! Citera #
Enligt lag ska man alltid hålla sig till höger även i rondellen beroende på var du ska hög, rakt fram eller vänster, det var vad jag fick höra från min lärare.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor