Start > Körkortsforum > Boka uppkörning själv?

Boka uppkörning själv?

Gäst 2016-02-21 12:23 ! Citera #
Hej! Jag skäms för att skriva detta men jag har tagit totalt 50 lektioner. Jag kör inte privat (har ingen att köra med hemm) så jag kör endast på körskola. Jag har lagt ner 11 (!!!) körlektioner på STADSTRAFIK. Ni hör ju själva, 11 körlektioner det är sjukt! Det går så himla dåligt, är inte ens klar med stadstrafiken utan de går bara värre o värre efter varje körlektion. Jag har tagit MYCKET MER lektioner än jag tänkt mig, det har kostat alldeles för mkt. Jag känner såhär, jag har 4 körlektioner kvar och jag har bett min lärare att ta en paus från stadstrafiken och fortsätta på landsväg o motorväg så jag blir klar med dessa på 4 lektioner. Sen tänker jag boka uppkörningen själv, jag anser att jag inte utvecklas mer på min körlektion, det har liksom satt stopp. Och tänk då på att jag har tagit 50 körlektioner, det är jävligt mycket. Jag är så irriterad på varje körlektion, det går så dåligt.

Så, jag har ett par frågor som jag undrar. Vad händer om jag bokar uppkörningen själv? Tror ni att körskolan kommer bli arga på mig? Jag köpte ett paket i början o där ingick bil vid uppkörning, tror ni jag kommer få låna deras bil? Om jag nu inte får låna deras bil så måste jag väl kunna få tillbaka pengarna som jag betalade för bilen? Tycker ni att jag gör rätt val i att skita i trafikskolan o boka uppkörningen själv eftersom jag tagit ett stort antal lektioner och kommer ingen vart längre?
Gäst 2016-02-21 12:58 ! Citera #
Gäst 2016-02-21
Hej! Jag skäms för att skriva detta men jag har tagit totalt 50 lektioner. Jag kör inte privat (har ingen att köra med hemm) så jag kör endast på körskola. Jag har lagt ner 11 (!!!) körlektioner på STADSTRAFIK. Ni hör ju själva, 11 körlektioner det är sjukt! Det går så himla dåligt, är inte ens klar med stadstrafiken utan de går bara värre o värre efter varje körlektion. Jag har tagit MYCKET MER lektioner än jag tänkt mig, det har kostat alldeles för mkt. Jag känner såhär, jag har 4 körlektioner kvar och jag har bett min lärare att ta en paus från stadstrafiken och fortsätta på landsväg o motorväg så jag blir klar med dessa på 4 lektioner. Sen tänker jag boka uppkörningen själv, jag anser att jag inte utvecklas mer på min körlektion, det har liksom satt stopp. Och tänk då på att jag har tagit 50 körlektioner, det är jävligt mycket. Jag är så irriterad på varje körlektion, det går så dåligt.

Så, jag har ett par frågor som jag undrar. Vad händer om jag bokar uppkörningen själv? Tror ni att körskolan kommer bli arga på mig? Jag köpte ett paket i början o där ingick bil vid uppkörning, tror ni jag kommer få låna deras bil? Om jag nu inte får låna deras bil så måste jag väl kunna få tillbaka pengarna som jag betalade för bilen? Tycker ni att jag gör rätt val i att skita i trafikskolan o boka uppkörningen själv eftersom jag tagit ett stort antal lektioner och kommer ingen vart längre?
Hejsan!
Ska börja med att säga att det tråkigt att du bara är irriterad under varje körlektion och att du tycker att det bara blir värre och värre. Men när du köpte ditt paket via körskolan så ingick ni ett avtal om att dom skulle hjälpa dig hela vägen fram till uppkörningen, men om du bryter det avtalet och går din egna väg så kan du inte räkna med att dom ska eller vill ställa upp med deras bil när du ska köra upp, just för att du har avbrutit ert avtal. Och du kan heller inte räkna med att få tillbaka några pengar. Så antingen biter du ihop och fullföljer ert avtal, eller så får du sköta allt själv i fortsättningen. Det som är bra med att ha en trafikskola i ryggen är att dom kan få fram uppkörningstider betydligt fortare än vad du kan göra som privatist.

Annars så finns ju ett annat alternativ, och det är att köra hos en annan trafikskola. Du skulle ju kunna ta ett par enstaka lektioner där och höra vad dom tycker om din körning. Och skulle du trivas med den nya trafikläraren så är mitt råd att fortsätta på den körskolan. För som sagt så är det bra att ha en körskola i ryggen den dagen man ska köra upp.
Gäst 2016-02-22 21:22 ! Citera #
Jag känner igen mig i det du skriver och det enda jag kan säga är: ge inte upp! Jag hade ångest varje dag jag skulle till bilskolan pga att jag inte tyckte jag kom nån vart i utvecklingen.. Det som hjälpte mig var dock att jag litade på min trafiklärare till 100% och jag tror det är viktigt att man kan göra det.

Jag tycker inte att du ska boka en uppkörning privat. Delvis för väntetiden men mest för att du troligen bara kommer bli besviken. Lita på din trafiklärare! Kan du inte det så bör du kanske fundera på att köra med en annan lärare eller skola.

Tog 36 lektioner, körde inget privat och klarade både teori och uppkörning på första försöket.

Har du några frågor svarar jag gärna. :)
Gäst 2016-02-23 08:17 ! Citera #
Du skriver att du inte har nån att övningsköra med privat. Så ur det perspektivet är det inte smart att köra upp privat. Jag ska förklara lite varför.

Men först ska jag svara på dina frågor.

Nej, du kommer inte få köra upp med körskolans bil om du bokar privat. Detta för att körskolan lånar bara ut deras bil om de själva bokat uppkörningen. De måste veta att eleven i fråga är redo för uppkörning.

Nej, troligen kommer du inte få pengarna tillbaka.

Det är tråkigt att du är så frustrerad. Men samtidigt funderar jag på varför du inte byter lärare, om det nu inte fungerar?

Sen tycker jag att du ska inte skämmas över antalet lektioner. Alla är vi olika, och lär oss saker olika snabbt. Dessutom kan du ju inte öva hemma på det du lär dig på körskolan. Alltså blir det naturligt att det behövs fler lektioner. Kan säga att jag behövde ungefär 5 lektioner på stadskörning, bara för att jag fick panik. Och då har jag inte räknat med alla tusentals (känns det som) privatlektioner i stadstrafik.

Visst kan du be om motorväg/landsväg, men om körskolan är seriös, även så läraren, så gör hen en bedömning huruvida det ska bokas uppkörning eller ej. Så det är inte säkert att det kommer gå fortare. För antagligen kanske du fortfarande har vissa grejer som inte är tillräckligt bra än, eftersom du fortfarande övar på det? (Nu utgår jag fortfarande från att skolan och lärare är seriös).

Om du bokar uppkörning privat, kommer du somsagt få fixa allt själv. Och jag rekommenderar ju en uppvärmningslektion innan, vilket du inte kommer ha möjlighet till isåfall, eftersom du saknar handledare.

Kuggar du, måste du ha nån att öva med. Körskolan kanske kan hjälpa dig, men faktum kvarstår att du då fortfarande måste betala lektioner. Och har du en gång bokat uppkörningen privat, lär skolan inte boka in dig på deras bil iallafall.

Det är lätt att man som elev tycker sig ha tillräckliga kunskaper. Det var ofantligt många gånger, jag tyckte det var trögt för mig, och jag förstod inte varför jag aldrig fick uppkörning. Men nu förstår jag att det var för att jag inte var redo.

Jag förstår om det delvis handlar om pengar. Men tyvärr är det ju också så att har man ingen att köra med privat, får man räkna med att det blir många körlektioner på skolan.

Visst kan du fråga om du kan få prova landsväg samt motorväg och sen boka egen uppkörning. Men jag rekommenderar det inte. Varför ska det stressas hela tiden? Och ja, det kanske handlar om pengar, men samtidigt så om du inte är redo, kommer du i slutändan ändå få lägga ut mer pengar, än om du tar lektioner tills du är redo.

Men givetvis tycker jag att du ska byta skola, om du känner att de bara har kvar dig för att de kan. Ju mindre skola det är, desto större risk är det.

Är det en skola som funnits ett tag, samt har flera behörigheter (alltså inte enbart am/b, utan även tunga behörigheter osv), har de fler elever, och de behöver alltså inte ha kvar elever för skolans överlevnad = du kan få en mer verklighetsbaserad bedömning.
Gäst 2016-09-14 18:55 ! Citera #
Kuggat också
Gäst 2016-09-18 22:44 ! Citera #
80 lektioner kuggade 2 gånger och klarade uppkörningen på 3dje försöket.
Kostnad 25000 för allt.
Molle 2016-10-23 20:41 ! Citera #
Hur fan blev 80 lektioner och två kuggningar 25lax? Har kört knappt 40 lektioner och en uppkörning och är uppe i den summan typ...
Gäst 2016-10-23 21:14 ! Citera #
Molle 2016-10-23
Hur fan blev 80 lektioner och två kuggningar 25lax? Har kört knappt 40 lektioner och en uppkörning och är uppe i den summan typ...
Verkar vara ganska vanligt att trafikskolor har varierande längder på lektioner. Många kör numera 40-minuterslektioner. Själv körde jag 60 min, också hört talas om 80 min.
Gäst 2016-10-24 13:02 ! Citera #
Felet med att köpa paket är när man inte trivs med den som sitter brevid...
Jag hade två körlärare som jag inte trivs med det slutade med att jag tog paus...bokade 2v intensiv och tog några lektioner varje vecka efter det(tänkte inte på körläraren tänkte mest på att jag ska lära mig köra bil)

Jag hade jättesvårt med stadstrafik(slutade räkna med hur många lektioner jag behövde)men om man läser innan körlektionen då blir det lättare och ta en paus emellan för att tänka vad som du gjorde bra eller inte och vad som behöver förbättras till nästa körning..
Gäst 2016-10-24 17:50 ! Citera #
Jag körde mesta privat och 5 lektioner körskola för att gå igenom alla moment, köpte paket för teorin, lektionerna+obligatoriska delarna. Bokade privat och körde upp innan läraren tyckte det, MEN skulle köra ”testprov” med han nästa lektion om jag fortsatt. Klarade direkt.

Angående bilen så kan du ha turen att ha en körskola som använder samma biltyp som trafikverket,(kolla http://www.trafikverket.se/korkort/ovrigt/trafikverkets-bilar/) bra grejer och billigare om man vågar ”gambla” lite :) Dessutom ska du kunna köra alla bilar när du väl fått körkort och därför bör bilen som sådan inte vara en jättegrej. Den du kör upp med går dessutom igenom hur växeln funkar och sådant som kan skilja sig mellan bilar. Eller min gjorde det iaf. Tror dessutom att de i första hand kollar på hur du kör och agerar, snarare än att du direkt är bekväm med en ny biltyp. Jag bråkade med växeln under min uppkörning och totalfaila med att få in backen (satt på ett annat ställe än bilen jag övat med hemma) xD

Möjligt att du ska ta en paus i utbildningen och ”slappna av”, och sedan komma tillbaka om du känner att du behöver fler lektioner? Eller åtminstone byta moment, man blir lätt mer uppstressad om det går sämre och sämre, vilket leder till att det går ännu sämre. Även om man egentligen kan köra.
Boka uppkörning om du känner dig redo! Och sedan gå tillbaka med ”svansen mellan benen” om du inte lyckas, ”ja, ni hade rätt.. Jag behövde mer träning”. Stå för dig själv och tro på dig själv!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo