Hej!
När jag läste teorin för körkortet, har jag för mig att det stod att om man blir vittne till en olycka, så ska man i den mån man kan, hjälpa till. Om man smiter därifrån, kan körkortet bli indraget. (Om man nu var vittne till olyckan). Detta är från körkortsboken 24.
Igår läste jag en artikel, där ett par hade råkat ut för en motorcykelolycka. Vid sidan av artikeln, fanns en faktaruta. Där stod det dock att det inte är någon lag att man ska hjälpa till vid en olycka. Tidningen hävdade alltså att man oavsett om man var skyldig/vittne eller inte sett själva olyckan, kan åka därifrån, utan att bli straffad.
Så är det nån av er som vet vad som gäller? Var det min teoribok som var för gammal?
Givetvis kommer jag oavsett stanna och göra det jag kan, om jag nu skulle bli vittne till en olycka. Men blev bara så fundersam på vad som är rätt.
För det jag har lärt mig är somsagt att har man på något sätt varit inblandad i olyckan, ska man stanna kvar. För smiter man kan körkortet dras in eftersom man isåfall åker dit för vårdslöshet i trafik.