Start > Körkortsforum > 2a uppkörningen om en vecka!

2a uppkörningen om en vecka!

Gäst 2016-02-10 12:07 ! Citera #
Körde upp i fredags & blev underkänd. Gemensamt för de punkter jag var underkänd var körning på landsväg(av& på), körning motorväg(av & på) och filbyte. När han förklarade efteråt förstod jag det som att jaginte anpassade farten, jag tror han menade att jag körde för fort i svängar exempelvis.
Visst ska jag vara färdigväxlad & hålla samma hastighet som trafiken när jag kör ut från ett accelerationsfält?
Vänta med att släppa gasen till jag är ute från motorvägen & på utfarten?
Om jag kör på landsväg in på till motorväg så måste jag först köra ganska långsamt för att göra en skarp högersväng för att sedan bestämt accelerera upp( vara färdigväxlad), visst?
Jag ska träna på detta, men jag vill minas att jag gjorde allt detta. Kanske gjorde jag det inte naturlig nog eller i rätt tid.
Vid ett tillfälle planerade jag min körning så jag hamnade i vänster körfält då det var bäst dit vi skulle, men fick sedan för mig att jag planerat fel & titta i speglarna, blinkade tittade igen & byte till höger. Grejen var ju snart jag tänkte rätt från början & hade kunnat ligga kvar, men egentligen gjorde det inget för jag kunde köra i högerfältet också för mitt resmål. Men filbyte var helt onödig alltså. Men jag gjorde stegen SM man bör osv. & det var inte så mycket trafik så det blev ingen farlig situation. Men då kugga han mig på detta då det var enda gången jag byte fil, vilketjag inte riktigt förstår, då ingen skada blev sked.
Några tips på hur jag finslipar dessa scenarion?
Gäst 2016-02-10 16:33 ! Citera #
Vid påfart, ska du ha i 3:an. Lägga i högsta växeln, gör du inte förrän du är ute på motorvägen. Ecodriving är alltså inte viktig vid påfarter.

Anledningen är att fokus måste ligga på att komma ut på motorvägen. Inte växlingen.

Tanken är att man ska gasa tills man kommer upp i fart. Det behöver nödvändigtvis inte vara 90 om det nu är tillåtna hastigheten. Kör bilarna i 70-80, ska du anpassa hastigheten efter det.

Filbyte är en klassisk grej man ska undvika vid uppkörningen. Men det skrev du ju redan att det var mindre bra.

Vid sväng på landsväg, ska du placera dig rätt (närmast kanten vid höger. O nära mittlinjen vid vänstersväng). Du ska långt innan, börja motorbromsa. Och nära korsningen (gör en egen bedömning av detta) så bromsar du ner farten till ca 20-30 km/h (du får ju känna efter, men nånstans runt den hastigheten brukar man ha vid sväng). I princip ska man inte känna att man liksom slängs åt sidan, utan det rullar på mjukt o fint i svängen.

Tror jag fått med allt av det du skrev som du fick anmärkning på.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
8
I går 14:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo