Start > Körkortsforum > Uppkörning i Norrtälje

Uppkörning i Norrtälje

L 2016-02-09 13:57 ! Citera #
Hej!! Jag har uppkörning i Norrtälje om ca en månad, har dock inte kört där innan.
Ska dit i helgen så tänkte kolla om det finns någon som har lite tips på vad man ska öva på?
Typ någon svår korsning eller ett område med mycket skyltar osv. Finns det något speciellt man ska tänka på innan man kör upp där?
Sen skulle jag inte tacka nej till några historier om uppkörningar i Norrtälje (och helst hur bra det gick haha).

Jag är väldigt duktig på att köra bil men det är nervositeten som förstör för mig. När jag har haft körlektioner inbokade har jag varit löjligt nervös och haft väldigt svårt att äta och sova innan..

Tacksam för alla svar och tips jag kan få!!
Gäst 2016-02-15 08:00 ! Citera #
Jag körde upp i Norrtälje 2012, fick kolla bromsarna innan vi körde iväg. Jag körde till Norrtäljesjukhus och backade in i en parkeringsficka, sen körde jag tillbaka till hamnen där vi startade, sen var jag klar! Enklaste jag varit med om, ca 10 min bilkörning! hoppas du oxå får sån tur :) lycka till!
P 2016-03-08 22:29 ! Citera #
Hej, kanske sent för dig nu men kanske intressant för andra. Jag körde upp privat i Norrtälje idag och har inte tagit en enda lektion på körskola. Känner igen mig i det du skriver. Att jag känner mig väldigt säker på min bilkörning men att jag kan bli toknervös. För min del berodde det nog på att jag inte haft ett ”proffs” som bedömt hur jag kör, utan bara min privata handledare som råkar vara min sambo. Jag var faktiskt mycket mer nervös än vad jag trodde att jag skulle vara. Tyckte jag tafflade mig en hel del på grund av detta, framförallt med växling och acceleration. Men.. blev godkänd, på första försöket :D

Hade en jättetrevlig inspektör som fick mig något lugnare genom att tala om att hon var medveten om att det var en bil jag inte var van vid, att lite misstag (som inte är trafikfarliga) inte är någon fara så länge samma misstag inte upprepas i olika situationer och att det viktigaste är att det är en säker körning.

Så min uppkörning började med att jag fick göra en kontroll på bromsservo och styrservo. Hur lätt som helst. Ska inte gå in på exakt vart jag körde men kan ge lite tips på ställen/områden att känna av i förväg.

Området kring sjukhuset får man garanterat köra, ett rutnät av högerregelskorsningar så det verkar tacksamt för inspektören och det ligger nära trafikverkets kontor. På vissa ställen är det dessutom tidsbestämda 30-partier.

Rödljusen ner mot busstationen. Där gäller det att vara uppmärksam då det efter korsningen ligger en till separat signal.

Jag fick köra ut mot Malsta, där jag vet att andra fått köra också. Jag fick göra vänstersväng från 80-vägen mot Malsta för att sedan vända på lämplig plats, jag backade in på någons uppfart då jag inte hade några bilar bakom mig ;)
Sen från den vägen är det stopplikt ut på 80-vägen igen, som ligger i lite motlut. Så den sträckan kan jag tänka mig är populär hos inspektörerna också då de kan väva in flera moment på samma ställe.

Vet inte vad man ska göra mot nervositeten. Jag sov skitdåligt natten innan och var väldigt nervös inför uppkörningen. Men saken är den att det släpper när du börjar köra. För du har inte hjärnkapacitet nog för att vara nervös samtidigt som du ska ratta bilen. Fokus hamnar på körningen istället. Så försök att planera körningen hela tiden så ligger fokus på körningen och inte på hjärnspöken.

Lycka till!
Gäst 2016-08-20 16:26 ! Citera #
Ska köra upp i Norrtälje snart. Någon som nyligen har gjort detta och vill dela med sig om sina erfarenheter?

Senaste foruminläggen

Rubrik
9
I dag 09:24
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov