Köra i mötande trafiks körfält.
Är det tillåtet för en sopbil att köra över i mötande trafiks körfält för att tömma ett sopkärl som står på den sidan.
Har sett att detta har skett åtskilliga gånger på en väg som trafikeras av bilar cyklister och gående ,100 meter från en skola.
Tycker att detta verkar farligt.
Väghållningsfordon och liknande får köra på fel sida vägen. Och jag skulle tro att sopbilar får det, eftersom de ska tömma sopor, och själva armen på bilen, bara finns på en sida. Så jag skulle säga Ja.
Man måste ju alltid vara uppmärksam på saker. Tex att det kan komma fordon på fel sida om vägen, av olika anledningar.
Nej. Ingen får köra på fel sida av vägen. Det är fullständigt livsfarligt. Att parkera på fel sida av vägen innebär att man måste köra på fel sida av vägen.
Nej. Ingen får köra på fel sida av vägen. Det är fullständigt livsfarligt. Att parkera på fel sida av vägen innebär att man måste köra på fel sida av vägen.
Tur att du har fel då.
Deklart som fan att fordon i väghållnings arbete får bryta mot reglerna och stå på fel sida väghållningsfordon och sopbilar , Gå och plugga.
Sopbil får under inga omständigheter framföras
i vänstertrafik. Arbetsfordon i samband med vägarbete får göra det men måste då ha en TMA- bil.
Haha! Jodå
Arbete på väg! Gula lampor som blinkar.
End of case
Sopbilar får såvitt jag vet köra och stanna för att ta emot sopor på vänster sida i färdriktningen, kanske under förutsättning att de har tänd varningslykta (=orange-gult blinkande ljus som skall vara tänt på fordon i väghållningsarbete eller liknande för att påkalla andra fordonsförares uppmärksamhet); som trafikant måste man vara uppmärksam på ett fordon med tänd varningslykta och se till att närma sig och passera det i så låg hastighet som möjligt.
Det borde lika gärna vara tillåtet för lastbilar att stanna till vänster i körriktningen för att underlätta på- eller avlastning av gods, under förutsättning att de har tänd varningslykta. De transportbilsförare som stannar för på- eller avlastning oftast på platser där det inte är tillåtet enligt lag att stanna eller parkera brukar ha varningsblinkern på under tiden de stannar, och det är såvitt jag vet inte tillåtet att varningsblinka i en sån trafiksituation. Varningsblinkern skall enligt lag vara påslagen när (och endast när) fordonet blivit stillastående på grund av någon olyckshändelse som exempelvis tekniskt motorfel, och på en motorväg eller annan väg utanför tätbebyggt område skall en varningstriangel vara placerad inom tillfredsställande avstånd från fordonet (men om en varningstriangel är uppsatt så krävs kanske ingen påslagen varningsblinker).
Senaste foruminläggen
Rubrik