Start > Körkortsforum > Vilket ljus har man på?

Vilket ljus har man på?

Gäst 2016-02-07 22:39 ! Citera #
Hej Hej
Jag har en ny börjar fråga.
När man ska köra, vilket ljus ska man ha på? Man kan ju vrida på en grej då finns det en som det står 0 på eller parkerings ljus symbolen eller halvljus symbolen.
Jag hoppas ni förstår vad jag menar!
Tusen tack för svar
Gäst 2016-02-07 23:33 ! Citera #
På dagen har du halvljus
På kvällen har du halvljus där det finns gatubelysning och helljus när det inte finns några
Dimljus när det är rejält med dimma
Parkeringsbelysning när du har parkerat en kort stund efter vägen :)
Gäst 2016-02-07 23:39 ! Citera #
Tack för ditt svar ; )
Låt oss säga att jag ska köra Volvo v60 då vrider jag på knappen dag tid till halvljus symbolen?
Gäst 2016-02-08 07:28 ! Citera #
Gäst 2016-02-07
Tack för ditt svar ; )
Låt oss säga att jag ska köra Volvo v60 då vrider jag på knappen dag tid till halvljus symbolen?
Oavsett bilmärke, ska halvljuset vara på, när det är ljust. Är det mörkt, och inga lampor, är det som andra gäst skrev, helljus som gäller. Huruvida man slår på det, är olika. Fråga din handledare/körlärare. Men helljuset, slår man vanligtvis på, på en av spakarna vid ratten. Halvljuset via ett reglage på sidan, precis som du skriver. Men det kan somsagt vara olika.

Vi har 3 bilar, och på två av dom, får man vrida på ljuset själv. På vår tredje bil, slås det på automatiskt.

På körskolans bil, sköttes det också automatiskt, men man kunde också reglera detta manuellt.

Alltså är det olika från bil till bil.

Kör du upp privat, när det väl är dags, har inspektören förståelse för att du är lite osäker på reglagen. Det viktigaste är att du lär dig symbolerna. Kan du dom, kommer du kunna slå av/på ljusen på vilken bil som helst, i framtiden.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 15:04
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest