Start > Körkortsforum > Kan man bli kuggad om man växl…

Kan man bli kuggad om man växlar dåligt?

Gäst 2016-02-07 11:27 ! Citera #
Kan man bli kuggad om man inte alltid gör mjuka växlingar (uppenbart med en manuell bil)?
Gäst 2016-02-07 14:31 ! Citera #
Jag gjorde ett par för tidiga nerväxlingar och fick nästan motorstopp men blev godkänd utan att instruktören sa något.
Jossan88 2016-02-07 17:10 ! Citera #
Ja man kan bli kuggad om man gör en fin växling, uppkörningen ska ju kännas bra för din passagerare.. Och blir det då ryckigt och inget flyt i körningen så kan man mycket väl bli kuggad.
Men om du gör det någon enstaka gång så är det helt okej, beror lite på vart man gör det :)
Jossan88 2016-02-07 17:11 ! Citera #
Jossan88 2016-02-07
Ja man kan bli kuggad om man gör en fin växling, uppkörningen ska ju kännas bra för din passagerare.. Och blir det då ryckigt och inget flyt i körningen så kan man mycket väl bli kuggad.
Men om du gör det någon enstaka gång så är det helt okej, beror lite på vart man gör det :)
Ja man kan bli kuggad om man INTE gör en fin växling, uppkörningen ska ju kännas bra för din passagerare.. Och blir det då ryckigt och inget flyt i körningen så kan man mycket väl bli kuggad.
Men om du gör det någon enstaka gång så är det helt okej, beror lite på vart man gör det.. :)

(fick skriva samma sak 2 gånger då jag missade ett ord i första inlägget :) )
Gäst 2016-02-08 07:17 ! Citera #
Precis som jossan_88 skriver. Ja. Du kan bli kuggad. Blir det fel växel/ryckigt nån enstaka gång, men övriga körningen är okej, klarar du dig förmodligen.

Men en del av uppkörningen är just manövrering. Med andra ord ska växlingen sitta i ryggmärgen. Så blir det ryckigt och du ständigt har problem med växlingen, blir du kuggad.

Men somsagt. Nån enstaka gång fel med växlingen, kuggas du inte för.
Gäst 2016-02-08 19:15 ! Citera #
Okej. Tack för svaren!
Övningskörde lite idag och nästan alla mina växlingar var nästan perfekta. Så det går framåt :)
Gäst 2016-02-08 22:02 ! Citera #
Gäst 2016-02-08
Okej. Tack för svaren!
Övningskörde lite idag och nästan alla mina växlingar var nästan perfekta. Så det går framåt :)
Härligt när det går bra! :)

Tänker bara ge dig ett litet gott råd. Sen är det upp till dig om du vill ta till dig det.

Det är inte enbart växlingen som ska sitta vid en uppkörning. Du förväntas kunna klara av alla möjliga situationer. (Behöver dock inte vara helt perfekt. Oftast klarar man sig ändå, med tillräckligt få misstag, så länge man inte gör något farligt).

Skynda långsamt är mitt råd.
Min personliga åsikt är att kunskaperna stannar kvar mer, om man skyndar långsamt. Man hinner öva och smälta information.

Kör du enbart privat, råder jag dig till att läsa läroplanen för behörighet B (finns på trafikverkets hemsida typ). Då är det lättare att få en förståelse för vad man måste kunna för att klara provet. I längden kan det ju bli dyrare, om man kuggar pga kunskapsbrister.

Har man koll, är det större chans att klara det på första försöket. Jag rekommenderar faktiskt körskola, då jag aldrig hade klarat det privat. Men alla är ju individer, så det finns ju dom som klarar sig galant som privatister också givetvis.

Men att ha koll på kunskapskraven, är en stark rekommendation. Även nån körlektion, då handledaren kanske inte riktigt har koll på ”det senaste”.

Lycka till med den fortsatta övningskörningen! :)
Gäst 2016-02-09 12:25 ! Citera #
Gäst 2016-02-08
Härligt när det går bra! :)

Tänker bara ge dig ett litet gott råd. Sen är det upp till dig om du vill ta till dig det.

Det är inte enbart växlingen som ska sitta vid en uppkörning. Du förväntas kunna klara av alla möjliga situationer. (Behöver dock inte vara helt perfekt. Oftast klarar man sig ändå, med tillräckligt få misstag, så länge man inte gör något farligt).

Skynda långsamt är mitt råd.
Min personliga åsikt är att kunskaperna stannar kvar mer, om man skyndar långsamt. Man hinner öva och smälta information.

Kör du enbart privat, råder jag dig till att läsa läroplanen för behörighet B (finns på trafikverkets hemsida typ). Då är det lättare att få en förståelse för vad man måste kunna för att klara provet. I längden kan det ju bli dyrare, om man kuggar pga kunskapsbrister.

Har man koll, är det större chans att klara det på första försöket. Jag rekommenderar faktiskt körskola, då jag aldrig hade klarat det privat. Men alla är ju individer, så det finns ju dom som klarar sig galant som privatister också givetvis.

Men att ha koll på kunskapskraven, är en stark rekommendation. Även nån körlektion, då handledaren kanske inte riktigt har koll på ”det senaste”.

Lycka till med den fortsatta övningskörningen! :)
Tack för dina råd :)

Jag kör med trafikskola, och sedan tränar jag privat med pappa.

Jag har klarat alla moment väldigt bra, är själv nästan lite förvånad hur bra det faktiskt har gått. Däremot så får jag ryckiga växlingar då och då, men som jag skrev så har det blivit bättre och bättre.
Har uppkörning om 2 veckor så det ska bli mängdträning med pappa tills dess :P
Gäst 2016-02-10 08:08 ! Citera #
Gäst 2016-02-09
Tack för dina råd :)

Jag kör med trafikskola, och sedan tränar jag privat med pappa.

Jag har klarat alla moment väldigt bra, är själv nästan lite förvånad hur bra det faktiskt har gått. Däremot så får jag ryckiga växlingar då och då, men som jag skrev så har det blivit bättre och bättre.
Har uppkörning om 2 veckor så det ska bli mängdträning med pappa tills dess :P
Okej. Det låter bra! Se till att öva mycket växling, så du kommer in i det. Det är till en fördel, om det sitter i ryggmärgen, då man kan vara både nervös o annat. Så alla moment man kan få ”gratis” är bra!

Jag har lite problem med växlingen jag också, trots att jag har körkort. Men det går bättre o bättre. På rak väg går det givetvis bra. Är mer det att jag får motorstopp ibland vid trafikljus och motlut.

Men jag har kommit på att det handlar om att jag omedvetet sitter o spänner mig, o då blir det fel. Kanske är det samma? Att du spänner dig?

Lycka till!
Gäst 2016-02-10 16:21 ! Citera #
Gäst 2016-02-10
Okej. Det låter bra! Se till att öva mycket växling, så du kommer in i det. Det är till en fördel, om det sitter i ryggmärgen, då man kan vara både nervös o annat. Så alla moment man kan få ”gratis” är bra!

Jag har lite problem med växlingen jag också, trots att jag har körkort. Men det går bättre o bättre. På rak väg går det givetvis bra. Är mer det att jag får motorstopp ibland vid trafikljus och motlut.

Men jag har kommit på att det handlar om att jag omedvetet sitter o spänner mig, o då blir det fel. Kanske är det samma? Att du spänner dig?

Lycka till!
Asså när jag växlar så kan jag göra det genom olika moment. Asså:
1. Trycker ner kopplingen
2. Växlar
3. Lyfter upp kopplingen helt (ibland ganska snabbt)
4. När kopplingen är uppe så gasar jag.
Och när man växlar så ska det ju vara ett samspel mellan kopplingen och gas. Det är det jag måste få in i ryggmärgen.
Ja, asså det kan ju vara så att jag blir lite spänd för att jag har tränat så mycket på mina växlingar och först nu börjar det gå bättre. (Även trafikläraren sa att mina växlingar har förbättrats, vilket känns väldigt skönt! :D )

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor