Start > Körkortsforum > Underkänd

Underkänd

Gäst 2016-02-05 11:27 ! Citera #
Blev underkänd på uppkörning idag. Anledningen var på / av motorväg/ landsväg.
Han tyckte jag inte anpassade farten & växlarna tillräckligt.
Jag körde alltså av från en motorväg till landsväg, fram till en korsning där jag har väjningsplikt. Jag ska ta vänster, blinkar saktar in( har redan saktat in rejält från motorvägen) och jag tror jag låg i typ 30 km/ h, saktar in & kollar efter korsande trafik. Kommer en bil från vänster men jag hinner ut före den. Efter svängen kommer en backe & jag tappar fart & måste växla ner då bilen börjar protestera. Inte perfekt men ingen katastrof tänkte jag. Snart ska jag göra en högersväng ut på motorvägen igen, tittar bak, inga bilar, saktar in , växlar ner och svänger. Jag gasar på & växlar upp direkt. Upp i 100 km/ h och i i 5an( glömde bort 6an) väl ute ur accelerationsfälten lägger jag i 6an.
Vad jag förstod det som var det vid de tillfällen han inte tyckte jag anpassade mig. Han verkade tycka jag körde för fort vid det första tillfället. Det gjorde jag kanske, men vill inte göra misstaget av att tappa för mycket fart. Även när jag sedan skulle ut till motorvägen igen vill jag inte tappa fart, men i just den svängen tycker även jag det gick lite för fort så svängen blev skarp.
En annan sak han noterade var att jag vred mig för mycket när jag kollade döda vinkel, vilket jag håller med om & ska fortsätta träna bort det.
Men svängarna, hastigheterna och växlingen... Hur gör ni på/ av landsväg/ motorväg?
Gäst 2016-02-05 12:17 ! Citera #
Vid motovägspåfart har jag blivit lärd detta.

Lägg i trean. Blinka, och titta ut på motorvägen för att leta efter en lucka.

Gasa så du kommer upp i samma hastighet (det behöver inte nödvändigtvis vara 100, utan kan vara 80, om trafiken på motorvägen håller 80). Man måste alltså läsa av trafiken och anpassa.

Väl ute på motorvägen lägger du i högsta växeln.

Anledningen till varför du inte ska växla på påfarten, är att fokuset måste ligga på att komma ut på motorvägen. Säkerhet före ecodriving.

Detta med hastighetsanpassningen på påfart, tycker jag är lite lurig. Men det är sånt man lär sig med tiden.

Men jag skulle tro att hittar du enkelt en lucka, och har i 3:an, borde det gå bra nästa gång.
Gäst 2016-02-05 12:19 ! Citera #
Juste! När du ska av motorvägen, så ska du inte bromsa förrän du är på avfarten.

Väl inne på avfarten, ska du bromsa rejält, så du får ner farten. Alltså inte så mycket motorbromsning och ecodriving här heller.

Det är också viktigt att du blinkar av, redan när skyltningen vid 400-500 m kommer!!
Gäst 2016-02-06 10:23 ! Citera #
Tack för tips. Det med att köra av sedan minska fart har jag koll på. Jag har även blivit tillsagd att vara färdig växlad innan jag ska ur accelerationsfältet :/
Nu i efterhand tyckte han nog att jag kom för fort ut från accelerationsfältet då jag kom in bakom en lastbil rätt nära.
Gäst 2016-02-06 11:39 ! Citera #
Gäst 2016-02-06
Tack för tips. Det med att köra av sedan minska fart har jag koll på. Jag har även blivit tillsagd att vara färdig växlad innan jag ska ur accelerationsfältet :/
Nu i efterhand tyckte han nog att jag kom för fort ut från accelerationsfältet då jag kom in bakom en lastbil rätt nära.
Om du körde på trafikskola, är det ju isåfall konstigt att de lär ut såpass olika. Vet att jag blev ju lärd detta med 3:an, medan min kompis gick på en annan skola, men blev lärd 4:an. Skumt.

Okej. Ja, det gäller att hitta en lucka, men ändå lägga sig en bit ifrån. Anledningen var antagligen tresekundersregeln. Men om det är mycket bilar, är det ju inte alltid möjligt att ”vänta ut” så bilen hinner före, utan man måste vara lite inklämd just då.

Har inte förstått riktigt hur tät trafik det var vid tillfället.

Men är det så att du vid nästa uppkörning hamnar i samma situation, försök lämna avstånd.

Men samtidigt så sa min inspektör att jag var för långsam ut. (Höll hastigheten, men var kvar på accelerationsfältet för länge, i förhållande till trafiken. Men klarade mig ändå. Så det verkar handla om marginaler, eftersom vissa klarar sig men inte andra.

Och jag har inte så många andra tips direkt.

Lycka till iallafall på nästa uppkörning!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo