Start > Körkortsforum > Släp efter 30 moppe

Släp efter 30 moppe

moppe.gud 2016-02-03 20:54 ! Citera #
Hej. Jag undrar om man får dra släp efter moped klass 2?
Gäst 2016-02-03 21:12 ! Citera #
Nej
Calle 2016-02-22 20:32 ! Citera #
Finns en annan tråd där frågan är släp/vagn efter eu moped.
Detta svar gavs då av någon.
ABECE 2009-06-10 15:42 ! ” #
15 a § Vid färd på väg får det till en tvåhjulig motorcykel eller en tvåhjulig moped klass I inte kopplas en släpvagn med en bredd som överstiger 125 centimeter eller med en vikt som överstiger hälften av det dragande fordonets tjänstevikt minskad med vikten av bränsle och verktyg som hör till fordonet. Vid färd på väg får det till en tre- eller fyrhjulig motorcykel eller en tre- eller fyrhjulig moped inte kopplas en släpvagn med en bredd som överstiger motorcykelns respektive mopedens bredd eller i något fall 200 centimeter eller med en vikt som överstiger hälften av det dragande fordonets tjänstevikt minskad med vikten av bränsle och verktyg som hör till fordonet. Förordning (2002:943).
A 2016-02-22 21:02 ! Citera #
Hej Jag har en moped klass 2 och undrade samma sak. Jag ville dock inte dra ett vanligt släp utan en cykelkärra. Jag skrev till transportstyrelsen och det svarade att det var ok eftersom mopeden räknades som en cykel. Jag har inte de formella formuleringarna i huvudet men cykelkärra var ok. :)
Gäst 2016-02-22 22:53 ! Citera #
A 2016-02-22
Hej Jag har en moped klass 2 och undrade samma sak. Jag ville dock inte dra ett vanligt släp utan en cykelkärra. Jag skrev till transportstyrelsen och det svarade att det var ok eftersom mopeden räknades som en cykel. Jag har inte de formella formuleringarna i huvudet men cykelkärra var ok. :)
Det kan jag förstå, för det är en viss skillnad på en släpkärra och en cykelkärra :D
SKOGSMULLERN 2019-08-14 15:26 ! Citera #
Hej jag äger en riktig mopedvagn som är byggda för äldre mopeder som (30)
(25) km/h. Min frågan är bör denna vagnen ha lyset som kollas till moped. Eftersom mopeder inte har släpkontakt.
Är detta ok har både reflex och cyklebak lampor.. ett litet problem. Den syns inte om man bromsar då tänds inte bromsljuset. Hur gör jag då. Är detta bättre att kolla till en riktigt kontakt till mopeden. Och hur e de med lyset runt om då? Tack för svar. :)
Moppe 2021-03-24 18:14 ! Citera #
En moped klass 2 kan inte räknas som en cykel då det är ett motordrivet fordon

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov