Start > Körkortsforum > Kostnad för bil per månad?

Kostnad för bil per månad?

matildaea 2009-09-17 21:58 ! Citera #
Vad kostar det ungefär att ha bil, om man räknar per månad? Bortse från bensin och priset på bilen, men räkna med försäkringar, skador etc. Vad säger ni bilägare, är det värt det?
Gäst 2009-09-24 08:44 ! Citera #
Det är lite olika vad du har för bil. Om du har en stor bil som en lång kombi Volvo 240,740,940 etc. så ligger den på ca 4000 per år med skatt och trafikförsäkring. Det bil det blir ca 340 kronor i månaden. Men om du har en lite mindre bil som en liten polo eller golf så kan du nog få ner kostnaderna till 3000 per år, ca 250 kronor per månad.
Så man kan ju inte säga något fast pris om man inte vet vad det är för bilmodell men regeln är ju den, liten bil lite billigare, stor bil lite dyrare.
En stor bil är ju oftast säkrare än en liten bil.
Gäst 2009-11-06 14:17 ! Citera #
Forssent
Det är lite olika vad du har för bil. Om du har en stor bil som en lång kombi Volvo 240,740,940 etc. så ligger den på ca 4000 per år med skatt och trafikförsäkring. Det bil det blir ca 340 kronor i månaden. Men om du har en lite mindre bil som en liten polo eller golf så kan du nog få ner kostnaderna till 3000 per år, ca 250 kronor per månad.
Så man kan ju inte säga något fast pris om man inte vet vad det är för bilmodell men regeln är ju den, liten bil lite billigare, stor bil lite dyrare.
En stor bil är ju oftast säkrare än en liten bil.

Vill även tillägga att har du nyss fått körkortet s¨har du betydligt dyrare försäkring, jag har en bil på 116hk, 2,0 litesmotor, om den ska stå på mig kostar den 38 000kr per år i försäkring, för att jag är en av dom förarna som är i stor risk för att det händer en olycka, men ställ den på morsan/ farsan.
CarroN 2010-06-29 16:46 ! Citera #
Ett bra tips är ju som tidigare talare att skriva den på sina försäldrar.
Tänk dock på att det kan vara nästan lika dyrt att skriva den på din mamma som på dig, så skriv den på din pappa istället.
Sedan beror det på vart man bor också. Min sambo är under 25 och vi bor på landet. Han kollade upp vad det skulle kosta att försäkra hans bil på sin mamma (hon bor i stan) och det var dyrare fastän hon är över 25.
TonyG 2010-10-27 13:37 ! Citera #
Har en VW Polo 2010, betalar 2000 för bilen, 500 i försäkring per månad, och drygt 1200 för skatten per år. Har du behov av en bil är det givetvis värt att köpa en egen. Om man t.ex. måste ta sig till jobbet eller någon form av fritidssyssla.
pottatotte 2010-11-09 19:52 ! Citera #
Jag skulle säga ungefär 4000 om året, med nyare bilar så slipper man ju oftast reparationer och kan därför sänka omkostnaderna betydligt. Varierar som sagt från bil till bil.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov