Start > Körkortsforum > Hur gör man vid denna korsning…

Hur gör man vid denna korsning?

GrabbN 2016-02-03 11:58 ! Citera #
Drog ihop en bild lite snabbt på paint: i.imgur.com/9NQs8ya.png

Hur kör man vid en traffikerad korsning när mötande trafik har grönt ljus samtidigt? Jag vet att vi båda kan köra fast högerregeln gäller, (UTGÅ IFRÅN ATT JAG SKA SVÄNGA VÄNSTER) Måste alltså jag vänta på att alla bilarna i mötande riktning kör innan jag kan ta mig fram? Ifall dem ska svänga vänster istället kan vi båda passera bredvid varandra i mitten utav korsningen?

Har kört rätt mycket och bokat uppkörning men förstår inte till 100% exakt hur jag ska köra.
GrabbN 2016-02-03 12:22 ! Citera #
Bilden är bara till för illustration, anta att mötande trafik kan åka rakt fram också!
Gäst 2016-02-03 20:24 ! Citera #
Ifall ni båda ska svänga vänster enligt bilden, så ska den bilen som har vägen närmast sig svänga först. Du kommer att korsa vägbanan, därför ska du vänta. :)
Gäst 2016-02-03 21:11 ! Citera #
Gäst 2016-02-03
Ifall ni båda ska svänga vänster enligt bilden, så ska den bilen som har vägen närmast sig svänga först. Du kommer att korsa vägbanan, därför ska du vänta. :)
Hur kan båda svänga vänster?
Den ena bilen ska svänga vänster, medans den andra ska svänga höger :D

Och den bil som gör vänstersväng ska mycket riktigt släppa fram den andra bilen först enligt svängningsregeln :)
GrabbN 2016-02-03 22:34 ! Citera #
Exakt det förstår jag, men vad jag menar är hur går det till när det är riktigt trafikerat, jag börjar köra fram men märker att jag måste vänta på de mötande bilarna innan jag börjar köra. Tillochmed möjligt att det hinner bli rött för mig innan jag får åka hur gör man??!!
Gäst 2016-02-04 13:04 ! Citera #
Enligt svängningsregeln:

www.xn--vningskrning-3ibh.com/osaker-pa-trafikreglerna/
Gäst 2016-02-04 14:17 ! Citera #
GrabbN 2016-02-03
Exakt det förstår jag, men vad jag menar är hur går det till när det är riktigt trafikerat, jag börjar köra fram men märker att jag måste vänta på de mötande bilarna innan jag börjar köra. Tillochmed möjligt att det hinner bli rött för mig innan jag får åka hur gör man??!!
Blir det rött en gång till så blir det, du skulle kunna köra fram en liten bit för att visa att du vill svänga. Men då är ju risken ganska stor att du blir hindrade för andra bilister.
GrabbN 2016-02-04 14:52 ! Citera #
Shysst att ni svarar men ni förstår nog inte riktigt hur jag menar, jag är fullt medveten att det är svängningsregeln MEN låt oss säga att i perfekta förhållanden så matas det bara på med mötande trafik, det tar inte slut när får jag köra?

Självklart måste jag ge dem företräde samt blinka så att jag markerar men när kör man egentligen? Ska man göra en fuling och vänta tills det börjar bli rött och gasa på som en idiot för att komma fram? annars blir man fast föralltid.

Hoppas ni förstår hur jag tänker! /GrabbN :D
Gäst 2016-02-11 14:41 ! Citera #
Är det tillåtet att istället köra rakt fram från körfältet, om fallet är så att man ”aldrig” får fritt, så hade jag nog valt det och sen vänt på lämpligt ställe och fått svänga höger i korsningen. Fast inte vet jag, jag har inte körkort 8-)
Devo 2019-12-01 15:03 ! Citera #
Du får börja köra o hitta en lucka

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor