Start > Körkortsforum > Bästa upplägget på teori?

Bästa upplägget på teori?

Cicci 2016-02-02 19:42 ! Citera #
Hej :)
Vad gäller min förmåga att läsa något jag finner intressant så har jag lätt för att lära. Jag har diagnos ADHD men det har aldrig varit ett hinder förut, en liten nackdel kan vara att jag gärna ”krånglar till det i onödan”.
Hur tycker ni det bästa upplägget är? (Är på Fas B nu)
Göra provfrågorna och läsa på om dom jag har missat? Anteckna/stryka under? Dela upp boken i olika delar? Jag skulle vara enormt tacksam över ett bra upplägg på detta för jag har (för många år sen) gjort klart i princip hela terorin men inte fullföljt. Och då var det läshänvisning i boken, tex ”läs på sidan 63 om högerregel”.
Exempel: Fråga 27:

Lär dig hur du kör på vinterväglag med snösträngar på vägen.
Hur skulle ni enklast läsa på om detta?

Detta krånglar till det lite känner jag, (eller rättare sagt JAG krånglar till det) :lol:

Alla tips mottages varmt,
Gäst 2016-02-03 18:22 ! Citera #
Jag har alltid haft svårt att hitta en bra studieteknik - tills jag läste körkortsteori. Fick ett dunderknep av en lärare på körskolan. Så tänkte dela med mig av det + lite egna metoder jag la till.

Läs boken. Du kan behöva läsa den flera gånger. Jag rekommenderar att läsa ett kapitel i taget.

Sedan gör du testfrågor (elevcentralen eller liknande). Då får du en överblick inom vilka områden du har svagheter. Läs på mer inom de områdena.

Och så håller du på. Läs, gör frågor, täpp till kunskapsluckor. Det kan somsagt krävas att du läser boken några gånger.

Glöm heller inte bort att även läsa lite grann på de områden du är säker på också.

När jag hade svårt att förstå/komna ihåg en grej, antecknade jag antingen i ett separat häfte, eller strök under direkt i boken.

Eftersom jag lär mig mycket av teckningar, ritade jag också en hel del illustrationer.

Våga fråga körlärare/handledare om du inte förstår något.

Genom att jag pluggade på detta sätt, klarade jag teorin på första försöket med 58 poäng.

Naturligtvis är vi alla individer, och lär oss på olika sätt. Men såhär lärde jag mig iallafall teorin, efter att det hade varit rena rama kaoset innan.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest