Start > Körkortsforum > Taxikort

Taxikort

Niklas 2016-01-28 21:14 ! Citera #
Som rubriken antyder så funderar jag på att ta taxiförarlegitimation, och jag undrar nu hur ser provet ut när jag skriver för att få köra taxi? Är lika svårt/lätt som till B-körkortet?

Har fått höra att teoriprovet för taxi är indelat i 3 olika kategorier, stämmer det, och isof vilka är dessa kategorier?
Hur ser en uppkörning ut?

Vore tacksam för seriösa svar :)
Gäst 2016-01-29 06:40 ! Citera #
Hur svårighetsgraden är vet jag inte. Men ja, det är tre delar av provet.

En del är väl allmän teori, och en vet jag är kartläsning.

Det är allt jag vet om taxilegitimation.
Niklas 2016-01-29 19:10 ! Citera #
Gäst 2016-01-29
Hur svårighetsgraden är vet jag inte. Men ja, det är tre delar av provet.

En del är väl allmän teori, och en vet jag är kartläsning.

Det är allt jag vet om taxilegitimation.
Okej tack för svaret.

Hoppas någon annan kan skriva om vad teorin innehåller samt hur uppkörningen går till :)
Helene 2016-01-30 14:16 ! Citera #
Det finns tre prov 1 lagstiftning, prov 2 beteende och säkerhet ,3 kartprov. prov 1 gjorde jag i förra veckan med godkänt resultat kan man trafikregler och reglerna som är specifik för taxi klarar man provet.Läs Taxiboken till bägge proven. nu sitter jag och pluggar för prov 2 som jag skriver på Måndag. En del frågor kan vara lurig lite svenska läsförståelse för att förstå vad de vill med frågan.
Niklas 2016-01-30 14:51 ! Citera #
Helene 2016-01-30
Det finns tre prov 1 lagstiftning, prov 2 beteende och säkerhet ,3 kartprov. prov 1 gjorde jag i förra veckan med godkänt resultat kan man trafikregler och reglerna som är specifik för taxi klarar man provet.Läs Taxiboken till bägge proven. nu sitter jag och pluggar för prov 2 som jag skriver på Måndag. En del frågor kan vara lurig lite svenska läsförståelse för att förstå vad de vill med frågan.
Tack för svaret Helene :)
Grattis till det avklarade 1:a provet, trafikregler kan jag. Klarade teoriprovet för B-körkort med 60/65 och där var det mycket trafikregel frågor, sånt tycker jag iofs inte är så svårt. Men vad som gäller specifikt för taxi har jag inte en susning om :) Men jag tänkte beställa ett teoripaket från ”Svensk Taxiskola” då ska man få alla böcker och häften som behövs för att klara teorin.

Berätta gärna mera hur det går med din utbildning :)
Vart/hur pluggar du?
Micke 2016-02-07 09:19 ! Citera #
Jag är också intresserad av att ta taxikort, men hur gör man då vid teorin om man inte har alla saker hemma som tex gps´en? Jag har kollat lite på en sida som heter ”Svensk Taxiskola” det står att dom rekommenderas av stora taxibolag, men är det en sida som någon annan är känner till?
Tacksam för alla svar :)
Gäst 2016-02-10 15:34 ! Citera #
För att få ta taxi kort så kommer man få genom gå en massa moduler och intervjuer i 5 olika steg för att dom ska säkerhets ställa att ni är lämpliga som taxi chaufförer. Klarar man dessa så kommer man få låna gps och alla nödvändiga böcker för att klara teorin. Så var det iaf för mig när jag fick min utbildning via arbetsförmedlingen :)
Gäst 2016-09-24 04:12 ! Citera #
Hej Jag undrar hur länge tid har man om man har klarat av alla tre teoriprovet så att teorin inte går ut?
Jimmy 2016-10-25 07:38 ! Citera #
Som det angetts här ovan, man ska anlägga tre teoretiska delprov och ett praktiskt körprov på trafikverket.
Man har 6 månader på sig.
Därefter bör man orda ett läkarintyg att posta till transportstyrelsen och ansöka om taxiförarlegitimation.
I omed detta så gör transportstyrelsen en vandelsprövning hos polismyndigheten.
FYW 2017-09-27 21:03 ! Citera #
Hej
Det är lätt att skriva prov men uppkörning är lite svårt särskiljt GPS annas även uppkörning är lätt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
8
I går 20:00
3
2024-11-20 20:23
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov