Start > Körkortsforum > Problem med motorstopp trots k…

Problem med motorstopp trots körkort

Gäst 2016-01-28 07:33 ! Citera #
Jag har tagit lektioner på körskola, och har körkort. Många i min omgivning tycker jag kör bra.

Men nu till frågan. Normalt när jag kör, fungerar växling mm som det ska. Men så fort jag spänner mig, eller står vid ställen där jag fick motorstopp under övningskörningen, blir det mentalt, och jag får motorstopp. Iofs kommer jag iväg igen direkt, men då krävs det kraftig gas. Alltså inte mjuk och fin omstart, utan rivstart.

Somsagt så går körningen felfritt, förutom vid tex trafikljus där jag haft problem tidigare. Jag försöker köra där, för att liksom tillslut få kläm på det, men samtidigt så undviker jag det, bara för att jag vet att jag kommer få motorstopp. Hade jag övningskört, hade jag inte brytt mig, men nu när jag har körkort känner jag mig så dålig när jag får motorstopp.

Tips och trix någon?
Gäst 2016-01-28 14:33 ! Citera #
Jag tror du ska lära dig bilen/fordonets dragningsläge, det är ju lite olika beroende på vilken bil det är.
Du kan ju då testa det och känna dig fram där det inte är så mycket trafik så slipper du stressa i början med :)
Gäst 2016-01-28 15:51 ! Citera #
Gäst 2016-01-28
Jag tror du ska lära dig bilen/fordonets dragningsläge, det är ju lite olika beroende på vilken bil det är.
Du kan ju då testa det och känna dig fram där det inte är så mycket trafik så slipper du stressa i början med :)
Jo. Låter bra. Fast kört den bilen nästan varje dag i 2 månaders tid. Det borde sitta nu tycker jag.

Så länge det är plant går det bra, det är i motlut som problemet uppstår.
Gäst 2016-01-28 21:10 ! Citera #
Låter som om du har fått träna alldeles för lite på start i backe under din körutbildning..
Och om du har hittat dragläget på din bil så ska inte detta vara något problem..
Till sist kan jag bara säga att du tänker för mycket, kör bara...tänk mindre! :)
Gäst 2016-01-29 06:43 ! Citera #
Gäst 2016-01-28
Låter som om du har fått träna alldeles för lite på start i backe under din körutbildning..
Och om du har hittat dragläget på din bil så ska inte detta vara något problem..
Till sist kan jag bara säga att du tänker för mycket, kör bara...tänk mindre! :)
Jo. Så kan det vara. Har tränat en del start i backe, dock har jag ibland envisats med att starta med fotbromsen istället för handbromsen, som min handledare tjatat om. Men ja, visst har inte start i backe varit prioriterat. Har haft fullt upp med allt annat. Men körde en del start i backe igår, och det gick faktiskt lite bättre. Så ska fortsätta öva lite till.

Och ja, som du säger, sluta tänk, börja köra är det som gäller. För annars spänner jag mig, och då går det som det går.
Gäst 2016-03-11 16:42 ! Citera #
Har samma problem själv faktiskt och ska börja öva på detta jag med . Har inte tränat på detta med körskolan !
Å inte med handledaren. igår uppstod en skit jobbig situation och jag blev ståendes med en massa arga bilister bakom mig . Min handledare kom dock på va ja inte lärt mig , just dragläget i lut . Så det blir hårdträning på detta nu .
Kan dragläget men då körskolan lärt fel så blev allt bara jobbigt ????. Kan köra bil å har inte långt kvar . Men just detta har felat . Å blir precis som dig nervös.
Gäst 2016-03-14 21:24 ! Citera #
Hej!
Jag har haft körkort i lite mer än 2 veckor och ibland händer det att jag också får motorstopp, och även för mig på samma plats varje gång. Så jag vet inte hur mycket du ska lyssna på mig :P
Men mitt tips är att köra ofta på den plats där du blir spänd under en tid på dygnet när det är mindre trafikerat för att få bort den känslan du får och istället ersätta den med ”jag kan-känsla”. Tänk inte heller på att du närmar dig den platsen utan kör bara, tänk på annat, eller inget alls. Motorbromsa så att du slipper stanna om det är vid en korsning tex.
Gäst 2016-03-16 14:03 ! Citera #
Gäst 2016-03-14
Hej!
Jag har haft körkort i lite mer än 2 veckor och ibland händer det att jag också får motorstopp, och även för mig på samma plats varje gång. Så jag vet inte hur mycket du ska lyssna på mig :P
Men mitt tips är att köra ofta på den plats där du blir spänd under en tid på dygnet när det är mindre trafikerat för att få bort den känslan du får och istället ersätta den med ”jag kan-känsla”. Tänk inte heller på att du närmar dig den platsen utan kör bara, tänk på annat, eller inget alls. Motorbromsa så att du slipper stanna om det är vid en korsning tex.
Precis så jag gör. Fast kör oavsett trafiktäthet. Upplever inte den som problem. Fast nu är det bättre. Tänker inte överhuvudtaget, utan bara kör. Men går det bra, berömmer jag mig själv efteråt.
Gäst 2016-03-16 15:25 ! Citera #
Det spelar absolut ingen roll om man har haft körkort i 2 veckor eller 5 år, alla får motorstopp då och då :)
Men känner man att det är jobbigt att få det, vilket inte jag tycker eftersom det händer alla, så får man öva lite mera på att finna dragläget lite fortare :D

Jag själv har haft körkort snart i 3 år, och även jag brukar få motorstopp, dock inte alls så ofta längre då jag kör dagligen och har lärt ”känna” min bil som jag kör omkring med.
Gäst 2016-03-26 07:46 ! Citera #
TS här.

Har nu gått ett litet tag. Och får aldrig motorstopp längre. (Läs nästan aldrig).

Felet satt inte i manövreringen egentligen. Det handlade om självförtroende. Varje gång jag kommer till problemställen, alltså typ trafikljus med start i lutning, så peppar jag mig själv.

Förut blev jag nervös eftersom jag insåg att motorstoppen var nära. Men istället så tänkte jag: ingen kan göra en bättre start i denna lutning än jag!!! Och tror ni inte det rullar på finfint nu? Och sen ser jag alltid till att berömma för att det gick bra efteråt. Såsom min körlärare alltid gjorde. Men eftersom han inte är med längre, får jag väl sköta snacket själv.

Det är givetvis ingen katastrof att få motorstopp ibland. Problemet var ju det att det blev flera motorstopp efter varandra,så jag inte kom iväg, så fokuset försvann på annat, och las på motorstoppen = inte alls bra. Så nej, ingen katastrof, men blev nästan farligt pga att det blev fel fokus.

Och fick i princip aldrig motorstopp på sluttampen av övningskörningen. Det blev alltså en klar försämring när jag fick körkort. Men felet var ju självförtroendet, och nu är det ju bra igen, och flyter på utan problem. :)

Tro på er själva!!!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest