Start > Körkortsforum > Komma över stressen i trafiken…

Komma över stressen i trafiken?!

Gäst 2016-01-25 14:02 ! Citera #
Hur kommer man över stressen som uppstår när man är ute och kör där det är mer trafik och fler moment att tänka på?

Jag har precis kommit dit nu med min körning. ”Inledande tätort” dvs fler bilar på vägen, bussar, cyklister, gående och vägmärken. Jag missar alltid hastighetsskyltarna och blir stressad över det (måste fråga pappa eller trafikläraren eftersom att jag missat. Och det är pinsamt!), bilarna bakom mig är för nära mig (i mina ögon) både när vi kör och när vi stannar vid stoppljus.

Idag körde jag tom rakt fram där man bara får köra till vänster (pilar på marken). Ångest!

Jag vet att jag bara är i början av att ta körkort. Det är i princip andra gången jag kör när det är så här ”mycket” trafik och man blir bättre genom att öva öva och återigen öva.

Men om nån här kanske har erfarenheten av det som jag går igenom som kan berätta hur du gjorde för att bli säkrare i trafiken och komma ihåg att titta på hastighetsskyltarna efter korsningarna..
Jossan88 2016-01-25 17:26 ! Citera #
Hejsan!
Ska börja med att önska dig lycka till med din körkortsutbildning :)

Jag känner igen mig av det du skriver när jag skulle ta körkortet.
Men det enda tipset jag kan komma med är att ta det lugnt och försök att lyssna på din trafiklärare när ni är ute och kör. Alla har problem med detta i början av sin utbildning, och det enda som kan göra att det känns bättre så att du slipper ha stress är att köra mycket. Ju mera du kör, ju mer erfarenhet får du. Så det är det enda som kan hjälpa dig :D

När du missar hastighetsskyltar så kan du testa med att köra lite saktare, bara för att det är 50 km/h så behöver du inte hålla prick 50, jag missade också dessa skyltar i början, så då sänkte jag hastigheten till 45 km/h och genast gick det bättre.
Gäst 2016-01-25 19:14 ! Citera #
Jossan88 2016-01-25
Hejsan!
Ska börja med att önska dig lycka till med din körkortsutbildning :)

Jag känner igen mig av det du skriver när jag skulle ta körkortet.
Men det enda tipset jag kan komma med är att ta det lugnt och försök att lyssna på din trafiklärare när ni är ute och kör. Alla har problem med detta i början av sin utbildning, och det enda som kan göra att det känns bättre så att du slipper ha stress är att köra mycket. Ju mera du kör, ju mer erfarenhet får du. Så det är det enda som kan hjälpa dig :D

När du missar hastighetsskyltar så kan du testa med att köra lite saktare, bara för att det är 50 km/h så behöver du inte hålla prick 50, jag missade också dessa skyltar i början, så då sänkte jag hastigheten till 45 km/h och genast gick det bättre.
Tack för sitt svar!
När jag kör med min trafiklärare så känner jag min säkrare. Jag vet inte om det beror på att han har pedaler på sin sida och kan hjälpa till vid vissa situationer (vilket han i och för sig bara har gjort 1 kanske 2 ggr av mina 6 lektioner jag hittills haft.)
Det är med min pappa som jag blir mer stressad. Det kan bero på att temperamentet i bilen kan bli hög och lite bråk kan uppstå. Olika åsikter på körningen. Det kan bero på att jag har ”fria händer” och pappa ”hänger med” så att säga. Asså att jag själv bestämmer vart vi ska köra och det blir impulsivt. Ingen riktig planering. Jag är typ rädd att repa vår nya bil eller krocka eller aa hamna i någon olycka och skada oss eller andra trafikanter.
Gäst 2016-01-25 20:06 ! Citera #
Du beskrev just mig när jag övningskörde!!

Jag körde inte så mycket stadstrafik i början, då det mest är bostadsområden och landsväg där jag bor. Men när jag väl tog körlektioner körde jag mycket i stan, eftersom närmaste trafikskola låg i stan.

Det var väldigt stressande, då jag fick massa motorstopp, bilar tutade, och ja, listan på saker som blev fel, var lång.

Ganska långt fram i utbildningen blev jag inte stressad, men däremot missade jag skyltar väldigt lätt, vilket fortfarande händer. Som Jossan_88 skriver så kan det hjälpa att köra i tex 45, då hastigheten minskar något, marginalerna blir större, och du hinner med alla moment på ett annat sätt.

Jag fick också ytterligare ett tips av min körlärare. När allt är klart, och du börjar svänga in på vägen dit du ska, höj blicken, och läs av informationen på den nya vägen. Tillexempel ifall det står nån hastighetsskylt.

Då ökar chanserna ännu mer att du hinner se.

Dessa två tips hjälper mig mycket. Trots att jag har körkort, så behöver jag fortfarande öva på detta, men tack vare tipsen, blir det inte stressigt.

Lycka till! :)
Gäst 2016-01-27 20:54 ! Citera #
Gäst 2016-01-25
Du beskrev just mig när jag övningskörde!!

Jag körde inte så mycket stadstrafik i början, då det mest är bostadsområden och landsväg där jag bor. Men när jag väl tog körlektioner körde jag mycket i stan, eftersom närmaste trafikskola låg i stan.

Det var väldigt stressande, då jag fick massa motorstopp, bilar tutade, och ja, listan på saker som blev fel, var lång.

Ganska långt fram i utbildningen blev jag inte stressad, men däremot missade jag skyltar väldigt lätt, vilket fortfarande händer. Som Jossan_88 skriver så kan det hjälpa att köra i tex 45, då hastigheten minskar något, marginalerna blir större, och du hinner med alla moment på ett annat sätt.

Jag fick också ytterligare ett tips av min körlärare. När allt är klart, och du börjar svänga in på vägen dit du ska, höj blicken, och läs av informationen på den nya vägen. Tillexempel ifall det står nån hastighetsskylt.

Då ökar chanserna ännu mer att du hinner se.

Dessa två tips hjälper mig mycket. Trots att jag har körkort, så behöver jag fortfarande öva på detta, men tack vare tipsen, blir det inte stressigt.

Lycka till! :)
Tack för dina tips!
Nästa gång jag kör ska jag verkligen testa det med att höja blicken vid svängen!

Jag fick också ett tips av min trafiklärare senast vi körde och stod vid ett rödljus att jag skulle kolla in mot den vägen jag ska in i för att se vilken hastighet som gäller och om det finns andra skyltar som är bra att känna till, tex huvudled eller något annat, istället för att bara sitta och vänta. Det tyckte jag var ett bra tips.
Gäst 2016-01-28 10:00 ! Citera #
Gäst 2016-01-27
Tack för dina tips!
Nästa gång jag kör ska jag verkligen testa det med att höja blicken vid svängen!

Jag fick också ett tips av min trafiklärare senast vi körde och stod vid ett rödljus att jag skulle kolla in mot den vägen jag ska in i för att se vilken hastighet som gäller och om det finns andra skyltar som är bra att känna till, tex huvudled eller något annat, istället för att bara sitta och vänta. Det tyckte jag var ett bra tips.
Ja, precis! Det tipset fick jag också, men glömde skriva det! :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest