Start > Körkortsforum > Korsningar/högerregeln

Korsningar/högerregeln

Gäst 2016-01-24 21:41 ! Citera #
Hej.
Min trafiklärare säger att vid en korsning där det finns en gatuskylt (asså gatunamn) gäller högerregeln.
Det tycker jag låter lite konstigt då jag har åkt vägar som kan vara mer trafikerade och om bilar då skulle stanna vid dessa korsningar (som nästan är på gränsen till utfartsregeln i mina ögon) så skulle det bilda köer. Dessutom har jag ändå aldrig sett någon bil stanna vid dessa korsningar pga högerregeln.
Jag blir lite förvirrad och vet inte riktigt hur jag ska tänka?
Gäst 2016-01-25 05:56 ! Citera #
Jag skulle inte utgå från gatunamn. Det finns gator med namnskyltar som tillexempel är huvudleder. Något jag tänkte på för att komma ihåg är att ha uppsikt långt fram.

Ser du någon polis? NEJ

Ser du trafiksignal? NEJ

Ser du väjningsplikt/stoppskylt? NEJ

Och finns inget av ovanstående i en korsningen, är det regler som gäller. Vid en vanlig korsning, är det högerregeln.

Bussregeln gäller vid busshållplatser.

Utfartsregeln gäller vid utfarter från fastigheter/parkeringshus och parkeringar osv. Utfartsregeln gäller också när en enkelriktad väg slutar. (Tror jag).

Genom att titta vad som finns i korsningen, kan du därefter ta ett beslut. Genom detta, kommer du också samtidigt öva in prioriteringen för trafiksignaler (1. Polismans tecken 2. Trafikljus 3. Skyltar/markeringar 4. Regler).
Gäst 2016-01-25 08:53 ! Citera #
Gäst 2016-01-24
Hej.
Min trafiklärare säger att vid en korsning där det finns en gatuskylt (asså gatunamn) gäller högerregeln.
Det tycker jag låter lite konstigt då jag har åkt vägar som kan vara mer trafikerade och om bilar då skulle stanna vid dessa korsningar (som nästan är på gränsen till utfartsregeln i mina ögon) så skulle det bilda köer. Dessutom har jag ändå aldrig sett någon bil stanna vid dessa korsningar pga högerregeln.
Jag blir lite förvirrad och vet inte riktigt hur jag ska tänka?
Nu beror det på vart du menar att ni åker, men i det stora hela så är det sant. Dessa brukar mest finnas vid villaområden, och där är det ofta att man ska följa högerregeln, men givetvis finns det ställen där en väg kan vara en huvudled, men det ser man ju.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 14:22
2
I dag 10:55
5
I dag 09:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest