Start > Körkortsforum > Köra i huvudled

Köra i huvudled

gäst 2016-01-23 14:31 ! Citera #
Hej alla ! Får jag stanna 15meter efter en korsning på huvudled för att släppa av en passagerare ? vägen som man skulle stanna på fanns inga busshållplatser på utan en lång rak väg. så vad är rätt och fel här, jag e lagom förvirrad ? :D :D
Gäst 2016-01-23 20:10 ! Citera #
Du får endast stanna på huvudled om det finns speciella parkeringsfickor eller busshållplatser.
Så du får inte stanna på en huvudled om dessa inte finns, sedan spelar det ingen roll hur lång raksträckan är :D
gäst 2016-01-24 07:38 ! Citera #
Gäst 2016-01-23
Du får endast stanna på huvudled om det finns speciella parkeringsfickor eller busshållplatser.
Så du får inte stanna på en huvudled om dessa inte finns, sedan spelar det ingen roll hur lång raksträckan är :D
Tro det eller ej men man får tydligen stanna för att släppa av passagerare på huvudled

”Du har rätt att stanna för att släppa av och på passagerare samt för att lasta och lossa. Detta eftersom det endast råder parkeringsförbud på huvudled”

hittade svaret på tibrotrafikskola.se
Gäst 2016-01-24 12:59 ! Citera #
gäst 2016-01-24
Tro det eller ej men man får tydligen stanna för att släppa av passagerare på huvudled

”Du har rätt att stanna för att släppa av och på passagerare samt för att lasta och lossa. Detta eftersom det endast råder parkeringsförbud på huvudled”

hittade svaret på tibrotrafikskola.se
Undrar om det där verkligen stämmer, för har man stannat för lasta och lossa så räknas ju det som om man har parkerat.. Eller? :D

Man får ju inte stanna på huvudled som går efter landsväg, då måste det finnas parkeringsfickor..
gäst 2016-01-24 15:25 ! Citera #
Den är lurig men jag håller med dig helt !
Gäst 2016-01-24 17:36 ! Citera #
Gäst 2016-01-24
Undrar om det där verkligen stämmer, för har man stannat för lasta och lossa så räknas ju det som om man har parkerat.. Eller? :D

Man får ju inte stanna på huvudled som går efter landsväg, då måste det finnas parkeringsfickor..
Det jag fick lära mig var att så länge man gör nått runt bilen typ plockar ur väskor eller liknade har man bara stannat men så snart man inte gör nått då har man parkerat.
Gäst 2016-02-02 16:12 ! Citera #
Väldigt grundläggande:

Att stå stilla för att undvika fara eller för att trafikförhållandena kräver det får man alltid göra, och räknas varken som att stanna eller parkera.

Stanna: Stå stilla med ett fordon (med eller utan förare) för att låta en passagerare stiga i eller ur fordonet eller för att lasta av eller på gods.

Parkera: All annan uppställning av fordon än ovanstående, med eller utan förare. Dvs. står du still med bilen för att knappa på GPS:en eller prata i telefon så har du parkerat, även om du sitter kvar i bilen med motorn igång.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest