Start > Körkortsforum > Gällande svängar, hur gör man …

Gällande svängar, hur gör man exakt, kan någon hjälpa mig ?

Oskar 2016-01-20 02:22 ! Citera #
Hejsan har några frågor jag skulle vilja ha svar på som gör mig helt förvirrad..

1. Vid högersväng hur gör man exakt. Vilka speglar måste man kolla varje gång man svänger höger och vid vilka tillfällen ska man kolla döda vinkel?
2.När man svänger en väster sväng i vilken ordning sker alla momenten gällande placering, uppsikt, tecken
3. Om jag förflyttar mig bara lite i sidled vilka speglar ska jag kolla när man kör allmänt syftar inte på när man byter fil utan bara när man vill förflytta sig på vägen, kanske innan en sväng osv.

Hade varit jätte tacksam för svar för jag känner att jag inte riktigt förstått hur man använder blicken när man förflyttar bilen i olika situationer. Jag tror att era svara kommer att vara mig till stor hjälp
Floop 2016-02-07 14:10 ! Citera #
Vid högersväng kollar jag backspegel och sidospegeln, döda vinkeln kollar man där det finns ett övergångsställe men kan kan kolla den varje gång om man vill. Är det en landsväg så kan man hålla till höger så att bakomvarande bilar kan köra om.
Vid vänstersväng kollar man först speglarna, sedan blinkar man och håller bilen lite vänster.
När du förflyttar dig så kolla alla speglar.

Så gör jag men fråga en trafikskola innan uppkörningen så det inte blir fel.
Maria 2016-02-07 17:02 ! Citera #
Floop 2016-02-07
Vid högersväng kollar jag backspegel och sidospegeln, döda vinkeln kollar man där det finns ett övergångsställe men kan kan kolla den varje gång om man vill. Är det en landsväg så kan man hålla till höger så att bakomvarande bilar kan köra om.
Vid vänstersväng kollar man först speglarna, sedan blinkar man och håller bilen lite vänster.
När du förflyttar dig så kolla alla speglar.

Så gör jag men fråga en trafikskola innan uppkörningen så det inte blir fel.
Flyttar man bilen i sidledes så ska man ALLTID kolla döda vinkeln!

Men detta är något som man kommer lära sig ju mer man kör och får mera rutin ;)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov