Start > Körkortsforum > Gällande svängar, hur gör man …

Gällande svängar, hur gör man exakt, kan någon hjälpa mig ?

Oskar 2016-01-20 02:20 ! Citera #
Hejsan har några frågor jag skulle vilja ha svar på som gör mig helt förvirrad.

1. Vid högersväng hur gör man exakt. Vilka speglar måste man kolla varje gång man svänger höger och vid vilka tillfällen ska man kolla döda vinkel?
2.När man svänger en väster sväng i vilken ordning sker alla momenten gällande placering, uppsikt, tecken
3. Om jag förflyttar mig bara lite i sidled vilka speglar ska jag kolla när man kör allmänt syftar inte på när man byter fil utan bara när man vill förflytta sig på vägen, kanske innan en sväng osv.

Hade varit jätte tacksam för svar för jag känner att jag inte riktigt förstått hur man använder blicken när man förflyttar bilen i olika situationer. Jag tror att era svara kommer att vara mig till stor hjälp
Gäst 2016-01-20 09:43 ! Citera #
Skaffa körkortsboken så kommer du få svar på dina frågor :)
Lina 2016-01-22 21:01 ! Citera #
Jag gör:
1. Tittar i mittenspegeln.
2. Tittar i backspegel åt det håller jag ska svänga.
3. Ger tecken.
4. Kollar döda vinkeln.
5. Svänger.
Gäst 2016-01-22 21:47 ! Citera #
Lina 2016-01-22
Jag gör:
1. Tittar i mittenspegeln.
2. Tittar i backspegel åt det håller jag ska svänga.
3. Ger tecken.
4. Kollar döda vinkeln.
5. Svänger.
Mitten spegeln är väl backspegeln? :D
Dom på sidorna är sidospeglarna :D
gäst 2016-01-23 18:02 ! Citera #
Oskar 2016-01-20
Hejsan har några frågor jag skulle vilja ha svar på som gör mig helt förvirrad.

1. Vid högersväng hur gör man exakt. Vilka speglar måste man kolla varje gång man svänger höger och vid vilka tillfällen ska man kolla döda vinkel?
2.När man svänger en väster sväng i vilken ordning sker alla momenten gällande placering, uppsikt, tecken
3. Om jag förflyttar mig bara lite i sidled vilka speglar ska jag kolla när man kör allmänt syftar inte på när man byter fil utan bara när man vill förflytta sig på vägen, kanske innan en sväng osv.

Hade varit jätte tacksam för svar för jag känner att jag inte riktigt förstått hur man använder blicken när man förflyttar bilen i olika situationer. Jag tror att era svara kommer att vara mig till stor hjälp
Jag tittar först i backspegeln, sen sidospeglarna och döda vinkeln sen blinkar jag ut.
Typ Blicken-Pilen-Filen snacket ! glöm inte döda vinkeln så kommer de gå bra

:)
Gäst 2016-01-24 19:35 ! Citera #
Såhär lärde jag mig:

Högersväng: Titta backspegel, sidospegel och döda vinkeln. På med blinkers, och placera bilen längst till höger (finns det väggren, sväng ut på den, eftersom det underlättar för trafikanter bakom, samt risken för påkörning bakifrån minskar). Sedan bromsa ned farten, och sväng.

Värt att tillägga är att när du blinkar och placerar dig, börjar du motorbromsa (ecodriving)

Vid vänstersväng kollar du backspegeln, gör en bedömning huruvida du ska genomföra svängen eller ej, eftersom risken för påkörning bakifrån är mycket hög vid vänstersväng.

Anser du att det går att genomföra (bedömningen får man träna in), så gör du samma princip. Alltså backspegeln, sidospegel, döda vinkeln, blinka, placera dig närmast mittlinjerna och svänger.

På vissa ställen finns det också spanska svängar, eller särskilda körfält man ska köra in i, för att göra vänstersvängen mer säker. Men det vet du kanske redan. Men vid oskyddad vänstersväng, gör man som ovan.
Gäst 2016-01-25 11:36 ! Citera #
Hur uppträder du när kör bil
Lina 2016-01-25 20:31 ! Citera #
Gäst 2016-01-22
Mitten spegeln är väl backspegeln? :D
Dom på sidorna är sidospeglarna :D
Du har rätt. Jag har glömt namnen på alla grejer sen jag tog körkort.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov