Start > Körkortsforum > Korsning med manuell bil

Korsning med manuell bil

N 2016-01-19 14:00 ! Citera #
Hej.
Idag övningskörde jag med pappa och vid en korsning blev jag lite stressad för att bilen bakom ställde sig så nära mig och jag stod själv inte så bra till från bilarna från vänster. De bilar som är så nära bakom mig är det värsta jag vet, dels för att jag inte riktigt vet avståndet mellan men också att man ibland kan åka lite bakåt innan man ska iväg och jag vill inte krocka eller köra in i bilen bakom.
Bilen jag kör med har en manuell växellåda.
Vid rödljus eller stopp har jag alltid börjar komma igång med krypkörning för att sen använda gasen när bilen är i rullning. Är del fel? Sliter jag ut kopplingen på det sättet?
Hur gör ni för att köra iväg efter ett stopp vid tex rödljus?
Använder ni koppling och bromsen, eller använder ni dragläget när ni står vid rödljuset?

Kan tillägga att efter den korsningen blev det ingen bra stämning i bilen och jag åkte hem istället för att träna parkering, så lite smådeppad blir man när man återigen ska avsluta en övningskörning på ett negativt sätt..

Jag skulle vara tacksam för tips och råd gällande korsningar och stopp
Gäst 2016-01-19 17:57 ! Citera #
Jag kan tala om för dig att du inte är ensam! Så där var och är det precis för mig. Har körkort nu, men ett av mina svaga punkter är start vid trafikljus. Speciellt när det lutar.

Jag ska ge ett tips om hur jag gör (sen vet jag inte vad körlärare säger osv. Detta är bara en lösning för mig eftersom manuell växling inte är min bäste vän).

När jag ser att ljuset blir gult, från att ha varit rött, lyfter jag upp kopplingen till dragläge. Håller kvar dragläget tills det slår om till grönt, och lyfter sedan upp bromsen, och möter kopplingen med gasen. Detta försöker jag göra utan stress (när det är bilar bakom).

Det bästa tipset är att öva, öva och åter öva! Tillslut kommer du lära dig!
Gäst 2016-01-19 19:47 ! Citera #
N 2016-01-19
Hej.
Idag övningskörde jag med pappa och vid en korsning blev jag lite stressad för att bilen bakom ställde sig så nära mig och jag stod själv inte så bra till från bilarna från vänster. De bilar som är så nära bakom mig är det värsta jag vet, dels för att jag inte riktigt vet avståndet mellan men också att man ibland kan åka lite bakåt innan man ska iväg och jag vill inte krocka eller köra in i bilen bakom.
Bilen jag kör med har en manuell växellåda.
Vid rödljus eller stopp har jag alltid börjar komma igång med krypkörning för att sen använda gasen när bilen är i rullning. Är del fel? Sliter jag ut kopplingen på det sättet?
Hur gör ni för att köra iväg efter ett stopp vid tex rödljus?
Använder ni koppling och bromsen, eller använder ni dragläget när ni står vid rödljuset?

Kan tillägga att efter den korsningen blev det ingen bra stämning i bilen och jag åkte hem istället för att träna parkering, så lite smådeppad blir man när man återigen ska avsluta en övningskörning på ett negativt sätt..

Jag skulle vara tacksam för tips och råd gällande korsningar och stopp
Dåligt av folk att ställa sig så nära bakom någon som övningskör, men det är säkert bara tanklöshet.

När du har stannat vid rödljus ska du alltid trycka ner kopplingen helt och ha andra foten på bromsen.
Tekniken när du ska iväg är att hitta dragläget SNABBT vid gult ljus. Då kan du komma iväg snabbt när
det blir grönt. (Jag vet, man har bara en sekund på sig så det är bara att öva!) När du hittat dragläget
släpper du bromspedalen helt och möter långsamt med gasen medan du försiktigt släpper upp kopplingen helt.
Du borde öva start i backe med olika lutning. (Det behöver ju inte vara vid ett trafikljus)
N 2016-01-20 19:50 ! Citera #
Tack så jättemycket för era svar. Ska testa det imorgon :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor