Start > Körkortsforum > Köra automat

Köra automat

Gäst 2016-01-16 15:24 ! Citera #
Hej allihopa! Jag har vanligt körkort. Kör alltså vanligtvis manuell, men får köra automat också.

Nu är det såhär att jag kommer få köra automatbil en del nu framöver, och har aldrig gjort det förut. Så nu ställer jag lite dumma frågor hur man gör.

Har förstått att P lägger man i vid parkering, D när man kör vanligt, R för o backa. Men vad använder man N-växeln och S-växeln till?

Senaste personen jag åkte med som körde automat, la inte i handbromsen, men det ska man väl alltid göra, oavsett om det är manuell eller automat??

I övrigt är det ju bara att köra som vanligt som jag förstått det. Skillnaden är just att växlingsmomentet försvinner.

Tacksam för hjälp! :)
Gäst 2016-01-16 21:46 ! Citera #
Gäst 2016-01-16
Hej allihopa! Jag har vanligt körkort. Kör alltså vanligtvis manuell, men får köra automat också.

Nu är det såhär att jag kommer få köra automatbil en del nu framöver, och har aldrig gjort det förut. Så nu ställer jag lite dumma frågor hur man gör.

Har förstått att P lägger man i vid parkering, D när man kör vanligt, R för o backa. Men vad använder man N-växeln och S-växeln till?

Senaste personen jag åkte med som körde automat, la inte i handbromsen, men det ska man väl alltid göra, oavsett om det är manuell eller automat??

I övrigt är det ju bara att köra som vanligt som jag förstått det. Skillnaden är just att växlingsmomentet försvinner.

Tacksam för hjälp! :)
Jag vet att N står för neutral, och den kan man lägga i vid längre stopp eller liknande saker.
Handbromsen behöver man inte lägga in, men det är ju bra om man gör det ändå..

Vad S betyder vet jag inte..
Gäst 2016-01-17 04:00 ! Citera #
Gäst 2016-01-16
Jag vet att N står för neutral, och den kan man lägga i vid längre stopp eller liknande saker.
Handbromsen behöver man inte lägga in, men det är ju bra om man gör det ändå..

Vad S betyder vet jag inte..
S betyder sportmode.
Gäst 2016-01-17 08:37 ! Citera #
Så sportmode är typ om man vill köra extra snabbt då eller? Typ motorväg? För mig är det nog inte aktuellt med sportmode :lol:
Gunhild 2019-11-28 09:28 ! Citera #
P - park
R - reverse
N - neutral
D - drive
S - sport

Sportläget ger dig samma automatväxlar som D men växling sker vid högre varv. Lite tuffare körning med snabbare acceleration helt enkelt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I dag 07:23
6
I dag 02:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo