Start > Körkortsforum > Samma moment nu 4 gånger

Samma moment nu 4 gånger

Gäst 2016-01-14 06:48 ! Citera #
Fastnat på samma moment nu 4 körlektioner moment 10 statdstrafik min lärare tycker jag måste öva på rondeller fast ja redan kan de de sa de gick bra igår i slutet och att vi ska börja köra motorväg och påfart avfart nästa gång
får man hoppa över landsväg? motorväg är jo moment 12
Lina 2016-01-14 10:01 ! Citera #
Klart du inte kan hoppa över något. Du behöver behärska alla slags vägar.
Jossan88 2016-01-14 15:18 ! Citera #
Vissa trafikskolor kan baka in landsvägskörningen med något annat, som exempel att man ska backa runt ett hörn eller fickparkera. Då kanske du redan har kört landsväg till det stället där ni ska utöva detta, och dom ser att du fixar landsvägskörningen galant..

Om det inte är så, så kan du ju bara fråga, dom kanske har tänkt att återkomma med landsvägskörningen senare.
Men precis som Lina skrev så är det viktigt att du behärskar alla slags vägar, och just landsvägskörning är nog det man kör allra mest efter stadskörning, i alla fall så är det så här ute på vischan :D
Gäst 2016-01-14 16:45 ! Citera #
Skolan får inte hoppa över moment!

Kan tillägga att jag ägnade åtskilliga lektioner åt att öva stadstrafik på olika sätt. Visserligen berodde det på att jag var ovan, och lätt stressade upp mig. Men min körlärare var noga med att gå igenom allt. Ja, det kan ibland vara tjatigt att göra samma grej, men jag tyckte det var bra. Hade aldrig lärt mig om inte han hade tjatat.

Sen finns det ju dom som bara övar för att hålla kvar sina elever, så upplevde jag det dock inte för min del. Vi gick ändå vidare med nya saker, samtidigt som han ”tjatade” på sånt som fortfarande inte var riktigt bra.

Man får nästan göra en egen bedömning av vad som är tjat för att hålla kvar elever, och vad som inte är det. Men i regel är risken större för att de repeterar bara för att hålla kvar folk, på mindre skolor, än skolor med många elever.
Gäst 2016-01-15 07:17 ! Citera #
Går de att göra motorvägen före landsvägen? sen göra landsväg i slutet? har någon gjort så?
Gäst 2016-01-16 08:01 ! Citera #
Jag fick köra motorväg före landsväg. Men egentligen tycker jag motorvägen är svårare än landsväg. Iallafall när man tänker på påfarter o så.

Men det var en lektion som vi kombinerade stadstrafik + motorväg. Sen körde jag motorväg + landsväg en gång.

Efter det bokades prov mm. För landsvägen blev jag godkänd direkt på, då jag bor på landet o då hade kört nästan uteslutande 90% landsväg hemma.

Man kan säkert ändra lite, men i regel gör man olika moment i en viss ordning pga kunskaper osv. Men motorväg o landsväg kräver ju körvana, så du kan säkert byta ordning om du frågar. Vad nu det egentligen är bra för att byta ordning. (Du måste ändå göra allt)

Fast när man väl gått igenom ett moment, kan läraren blanda in det med andra moment också. Men det sker i princip när man är klar för uppkörning
Gäst 2016-01-16 18:29 ! Citera #
Jag blir så ledsen när jag läser detta. Inser att jag har kastat en hel del pengar i onödan. På min körskola har man inte ens snackat om moment eller du är godkänd på landsväg nu ska vi köra det här utan allt har kört huller om buller och helt som lärarna kände för dagen.
Nu är jag förband
Gäst 2016-01-17 08:43 ! Citera #
Gäst 2016-01-16
Jag blir så ledsen när jag läser detta. Inser att jag har kastat en hel del pengar i onödan. På min körskola har man inte ens snackat om moment eller du är godkänd på landsväg nu ska vi köra det här utan allt har kört huller om buller och helt som lärarna kände för dagen.
Nu är jag förband
Det kan bero på deras sätt att jobba. Bara för att det funkade på ett sätt på min körskola, behöver det inte betyda att det är likadant överallt.

Men det är klart att är du missnöjd, får du ju ta tag i problemet. Man måste ju fortfarande komma framåt, även fast man kör momentsvis eller huller om buller.
Jossan88 2016-01-17 15:04 ! Citera #
Gäst 2016-01-17
Det kan bero på deras sätt att jobba. Bara för att det funkade på ett sätt på min körskola, behöver det inte betyda att det är likadant överallt.

Men det är klart att är du missnöjd, får du ju ta tag i problemet. Man måste ju fortfarande komma framåt, även fast man kör momentsvis eller huller om buller.
Jag håller med, alla trafikskolor är ju inte likadana.
När jag fick börja köra så fick jag börja med att hitta dragläge och allt det där, men första körningen i trafik var inom ett villa område, sedan gick det ganska snabbt vidare till stadskörning. Och sedan bakade min lärare ihop 2 lektioner i en då vi körde både landsväg och motorväg under en och samma lektion. Han sa att han gjorde det bara för att jag skulle spara pengar och slippa boka en lektion för just det ena eller det andra. Och han sa även att detta inte följer momenten i utbildningsplanen, men att jag ska ju ändå göra allt, så det spelade ingen roll i vilken ordning jag gjorde dom..

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov