Start > Körkortsforum > Hjälp med Uppkörning!!

Hjälp med Uppkörning!!

Gäst 2016-01-13 17:27 ! Citera #
Tjenare, körde upp här om dagen, allt gick asbra, men sen så kom jag till en vänstersväng på landsväg, vet inte vad som hände, fick hjärnsläpp, hela svängen blev skit... Hade jag inte gjort bort mig där hade jag klarat uppkörningen... Han visade vad jag blev godkänd på och så efteråt, och då hade jag blivit godkänd på miljö, manövrering, sen var det någon mer punkt, men det var vänstersvängen som sabbade för mig.. :( Nu tänkte jag boka om men det fanns bara massor med sena tider i min stad, jag vet att jag kan klara uppkörningen, så tänkte höra, rekommenderar ni att man kör upp i en annan stad? helst inom södermanland, mår så dåligt för det lilla misstaget jag gjorde som slutade med kugg.. Vill ha körkortet nuuuu :(
Gäst 2016-01-13 18:25 ! Citera #
Mitt tips är att köra upp i den stad/närmsta stad i det området du kommer köra mest i sen. Bor du i Stockholm, men kör upp i en fjutthåla i ödsligaste Norrland, får du en chock sen. Bedömningen är lika vart du än kör upp. Alla uppkörningar bedöms till 98% lika överallt i Sverige. Alltså beror det varken på inspektörer eller stad.

Se det såhär: Det kan vara en fördel att köra upp på samma ställe, då du kan ha tur, och får köra samma slinga, eller en bit av samma slinga. Med andra ord kan det vara en fördel att känna igen sig. Men givetvis ska man ju kunna köra i vilken stad som helst.

Har du tur, får du kanske samma inspektör igen, om du kör upp på samma ställe, och då kanske du bara får köra en kortare sträcka. (Tex till närmsta vänstersväng) och förhoppningsvis är kortet ditt efter det.

Så se fördelarna med att köra upp på samma ställe. Visst fanns det bara sena tider, men håll utkik! Det kan komma återbudstider. Och är det rusningstrafik, ska man i regel klara av det om man är redo för körkort. Plus att om det är mycket köer, kanske du inte behöver köra så mycket? Kör du på morgonen när det inte är så mycket trafik, behöver du troligen köra mer, eftersom man inte behöver köa.
Gäst 2016-01-13 19:19 ! Citera #
Det är så sant det du säger! Tack för ett bra svar! :)
Jossan88 2016-01-13 19:51 ! Citera #
Håller med om att man ska köra upp där man mest kommer kära själv när man har sitt körkort. Jag känner tyvärr vänner som har övningskört i Södermanland men tyckte att det var stressigt och jobbigt, och valde därför att köra upp i lilla Leksand. Så när dom kommer tillbaka så vågar dom inte köra i sin hemstad bara för att dom fortfarande tycker att det läskigt med alla bilar och övriga medtrafikanter, så det har blivit att dom har slutat att köra helt och hållet.

Själv övningskörde jag och körde upp i Katrineholm då min trafikskola låg/ligger där. Men övningskörde även väldigt mycket privat i närliggande städer så som Örebro, Eskilstuna och Norrköping. Och det har hjälpt mig otroligt mycket, men för att återgå till dig nu så håller jag med tidigare ”Gäst” att du helst ska köra där du kommer köra som mest :)
Och kolla tider varje morgon, det kommer in tider lite då och då. Men var beredd att du kan få agera snabbt och få en körning redan samma dag.

Lycka till!
inspektörn 2016-01-13 20:20 ! Citera #
Du är klok du, Jossan! *L*
Jossan88 2016-01-13 21:43 ! Citera #
inspektörn 2016-01-13
Du är klok du, Jossan! *L*
Ja visst är jag *L*
Har nog lärt mig en del genom åren trots allt, fast jag bara har haft körkort i snart 3 år (2 Juli) :D
Gäst 2016-01-13 21:54 ! Citera #
Tack så mycket för svaret Jossan, uppskattas :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor