Start > Körkortsforum > Problem med växlingen

Problem med växlingen

Gäst 2009-09-10 17:43 ! Citera #
Resan mot körkortet är i full gång, har övat mycket hemma och nu även några lektioner på körskolan. Teorin går strålande. Har egentligen inga problem med manövrering men den bil vi övar med hemma sätter sig på tvären ibland. Tre gånger hittills har växelspaken fastnat i ett läge där den vägrar lägga sig varken i friläge eller i någon växel. T.ex. nu senast när vi övade uppfångning i backe hände det. Det är precis som att kopplingspedalen fastnat längst ner, detta kanske beror på att växelspaken fastnat, vet inte riktigt. Hur som helst är det väldigt frustrerande. Dels för att jag inte längre vill öva hemma då detta hänt flera gånger, dels för att jag inte förstår hur bilar fungerar tillräckligt väl för att förstå problemet här. Är det bara jag som gör fel eller är något fel på bilen? Min handledare reder ut det men han har också kört bil i 40 år. Han kan inte heller förklara vad han gör och varför det blir så då han är en usel pedagog rent ut sagt. Hjälp :o
Gäst 2009-09-10 17:56 ! Citera #
Bör tilläggas att anledningen till trådstarten är också att ägaren vägrar lämna in för kontroll/reparation om det inte uppstår värre problem.
Gäst 2009-11-06 14:27 ! Citera #
Som jag förstod det var det i körskolan bilen krångla ? byt isåfall skola om han inte ha riktiga grejer, du ska ju få vad du betalar för!
Gäst 2009-11-10 18:51 ! Citera #
Kristiansteen
som jag förstod det var det i körskolan bilen krångla ? byt isåfall skola om han inte ha riktiga grejer, du ska ju få vad du betalar för!


Nix, det är bilen vi övar med hemma som tjurar ibland. Nu har det dock gått många mil utan minsta tillstymmelse till problem. Kan inte säga helt hundra om det beror på att jag är mer van nu men tror fortfarande något var fel. Är för övrigt inte en person som skyller allt på min omgivning :) Min handledare har även noterat att det varit något märkligt men då denne har 40 års erfarenhet med nästan dagligt bilanvändande är det inte mycket som skapar stora bekymmer misstänker jag :)

Går för övrigt på en mycket bra körskola. Allt är i toppskick och den läraren jag har är pedagogisk, förstående och drar inte ut på övningarna i onödan vilket är en ganska vanlig oro.
Gäst 2009-11-13 00:07 ! Citera #
Okej :)
är detta en gammal bil du kör med ? för finns ju liknande fall i äldre bilar där växlarna inte går i allt, men dock går friläget i oftast, men det är ju inte säkert att det alltid är så.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor