Start > Körkortsforum > Byte av trafikskola Sthlm - ko…

Byte av trafikskola Sthlm - kort tid.

Nybörjaren 2016-01-11 12:42 ! Citera #
Hej, Jag är något missnöjd med min nuvarande trafikskola av ett fåtal anledningar & de är med i STR, Jag är i behov av körkort fr.o.m nästa månad, dumdristigt av mig så trodde jag inte att det skulle uppstå komplikationer men shit happens i guess.

Nu till frågorna:
1.Har ni någon trafikskola ni verkligen skulle kunna rekommendera?
2. Kan man flytta över en intensivkurs till en annan skola som är med i STR då jag är i behov av körkortet snart?
3.Hur lång process tid kan det ta för att återfå pengar man betalat till en trafikskola som inte levt upp till avtalet?

För dem som undrar ang. bytet,
Läraren avslutar körtillfällena 5minuter tidigare, läraren är medveten om att jag är helt ny till övningskörning, trots detta påpekar läraren inte om bilbälte, ljus, spolningsvätska, blinkers, vindputs, hastighetsmätare etc (the basic helt enkelt).
Detta är saker jag har behövt fråga om, påminna om, lärarens respons: Jaha jag trodde vi hade gått igenom detta.
Idag körde jag mot rött trafikljus på enkelriktad väg efter två minuters väntan då läraren sa att ljuset måste va trasigt, mötandes trafik fick backa och fick svar av lärare att vi väntat längre än 2minuter, enligt lärare kunde vi inte backa då vi hade trafik bakom oss och endast en före oss(samspel i trafik hävdade han på).

Lärare ledd teori är i princip inte något jag fått utnyttja trots att det står på, jag kommer som högst kunna utnyttja 1 lektion, bad om komp/pengar tillbaks för detta men trafikskolan hävdar att denna lärarledda lektion är gratis?

Tog upp 5minuters tidigare avslut på körlektioner hos receptionen men tydligen är detta något som jag måste ta upp med min kör lärare, 5x14 = 70min (om detta fortsätter tills slutet av kursen).

Enligt STR är rätten för paus 5minuter, men detta ska då vara obetalt, eller hur?

Tror ni detta är tillräckligt för att styrka en enkel och snabb återbetalning av oanvändna tjänster?
STR tyckte att jag borde starta upp en dialog med trafikskolan men som ni ser så verkar de inte vilja betala tillbaks för outnyttjade tjänster, läraren är okej i vissa moment men något glömsk vid viktigare detaljer, sen är väl intensivkurser inte anpassad för nybörjare heller men man hoppar väl inte över moment vid uppstart ändå väl?
Gäst 2016-01-11 18:18 ! Citera #
Kan tyvärr inte rekommendera körskola i Stockholm. Känner inte till skolorna där.

Det kan visst gå att klara körkortet på en intensivkurs, som nybörjare. Men då krävs det att det inte slarvas som denna läraren gör. Då anser jag att man behöver extra mycket hjälp. Sen är det inte alltid alla som är klara för prov efter en intensivkurs, men givetvis ska ju skolan sträva efter det.

Får man fråga av vilken anledning du absolut måste ha körkort? Jobb? Eller bara för att du bestämt dig för det? I värsta fall får du väl förklara för jobbet eller vad nu orsaken till att det är så brådskande, att du tyvärr inte har något körkort, för att skolan klantade sig, eller något i den stilen. Om du nu inte hinner få det innan deadline så att säga.

Trafikskolorna får inte slarva med undervisningen. Skolan måste gå igenom alla moment, och det noggrannt, så att man kan det ordentligt vid proven. Tråkigt att det inte verkar vara möjligt att få pengarna tillbaka. Men ett byte rekommenderar jag starkt, även fast jag tyvärr inte kan rekommendera en körskola i Stockholm.
Jossan88 2016-01-12 14:05 ! Citera #
Anmäl din nuvarande trafikskola hos STR, för sådär får inte en lärare bete sig.
Han ska gå igenom varje moment så att alla hans elever förstår, gör dom inte det så får han förklara ytterligare en gång tills alla verkligen fattar, och han får absolut inte tro att du redan kan och skippar därför vissa moment som ingår i din körutbildning. Du har ju betalat för att lära dig hur vissa saker fungerar, och då är det hans ensak att se till så att du verkligen gör det!

Anmäl och byt skola, det är mitt råd!
Nybörjaren 2016-01-13 13:16 ! Citera #
Sådär, jag tänkte bara skriva en liten uppdatering över hur allt gått till, Jag gjorde halkbanan igår och kan känna på mig att jag vart på gränsen att kugga, de andra eleverna småskrattade lite och läraren frågade över vilken trafikskola jag går på och tipsade mig om att byta, jag fick typ en andra chans efter att alla andra fått köra trots motorstopp, växling i fel läge samt problem med panikbromsning, jag hade även problem att sätta mig i rätt körfält, nu hade jag väl en väldigt stor tur och hade en schysst trafikledare på halkan men annars hade jag väl få pundat ut 2000 för ett andra försök.

Åkte sedan tillbaks till trafikskolan och begärde att inte få samma instruktör igen då jag knappt fått lära mig baserna, även att han är skyldig mig tid som han använde genom att sluta tidigare, 5min x 6 = 30minuter, jag fick informationen om att detta är endast tid jag kan utnyttja med den här idioten till lärare om han går med på det.

Efter körningen idag så mötte han mig på parkeringen och vart förbannad över mitt klagomål på honom, så står han där och säger att ingen annan har klagat på honom och att han varit lärare i 11år och att jag sätter för höga krav på att
ta körkortet på en intensivkurs på 2 veckor. (15 dagar vart rekommenderat för nybörjare enligt deras sajt, fråga även om detta i november).

Det är nästan omöjligt att jag ska klara uppkörningen på så lite tid sa han och gick iväg mumlandes och arg, jag som
precis klivit av bilen, halvt nervös och stressad kan inte direkt komma på något annat än att nämna vad andra elever samt halkbane instruktörn sagt.

Nu har jag gått och avbokat alla mina resterande kurser och funderar på om jag ska kräva pengar tillbaks för outnyttjade lektioner samt (endast) lektionerna jag fått av den här oprofessionella läraren? Allt annat är ju en självklarhet att jag ska betala för, nu försöker jag bara kolla upp eventuella administrations avgifter/ andra avgifter som kan oväntat dyka upp och ge mig så minimalt som möjligt tillbaka.

Att hålla på att reklamera hela kostnaden lär inte gå igenom då jag åker utomlands i cirka 1år och måste isåfall kunna överklaga trafikskolans överklagan hos STR.

Har ni eller känner ni någon som har någon erfarenhet av detta? Jag vill bara ha en rättvis behandling vilket jag förmodar att ja inte lär få ut med tanke på mina tidigare samtal med dem ang. uppdelning av kurser för att förhindra mindre tid, återbetalning för oanvändna lärarledda teorilektioner som jag faktiskt bara har tillgång 1gång.

Sen även om ni kan rekommendera en trafikskola i Stockholm som man kan ta på allvar, Jag vill känna mig säker på att ja får rätt kompetens bakom ratten för jag vill inte utsätta mig eller någon annan för fara i trafiken!

Inte för att vara extremt hämndlysten men borde jag ta upp rödljus körningen med någon? Menar, med tanke på att han är en instruktör och kan göra trafiken osäker för andra om han lär upp någon annan med tanken om att ”om stoppljuset inte ändras inom 2minuter och vägen verkar se fri ut, börja köra”? Om man nu ska tänka på en situation där han inte sitter med i bilen.
Gäst 2016-01-13 17:32 ! Citera #
Nybörjaren 2016-01-13
Sådär, jag tänkte bara skriva en liten uppdatering över hur allt gått till, Jag gjorde halkbanan igår och kan känna på mig att jag vart på gränsen att kugga, de andra eleverna småskrattade lite och läraren frågade över vilken trafikskola jag går på och tipsade mig om att byta, jag fick typ en andra chans efter att alla andra fått köra trots motorstopp, växling i fel läge samt problem med panikbromsning, jag hade även problem att sätta mig i rätt körfält, nu hade jag väl en väldigt stor tur och hade en schysst trafikledare på halkan men annars hade jag väl få pundat ut 2000 för ett andra försök.

Åkte sedan tillbaks till trafikskolan och begärde att inte få samma instruktör igen då jag knappt fått lära mig baserna, även att han är skyldig mig tid som han använde genom att sluta tidigare, 5min x 6 = 30minuter, jag fick informationen om att detta är endast tid jag kan utnyttja med den här idioten till lärare om han går med på det.

Efter körningen idag så mötte han mig på parkeringen och vart förbannad över mitt klagomål på honom, så står han där och säger att ingen annan har klagat på honom och att han varit lärare i 11år och att jag sätter för höga krav på att
ta körkortet på en intensivkurs på 2 veckor. (15 dagar vart rekommenderat för nybörjare enligt deras sajt, fråga även om detta i november).

Det är nästan omöjligt att jag ska klara uppkörningen på så lite tid sa han och gick iväg mumlandes och arg, jag som
precis klivit av bilen, halvt nervös och stressad kan inte direkt komma på något annat än att nämna vad andra elever samt halkbane instruktörn sagt.

Nu har jag gått och avbokat alla mina resterande kurser och funderar på om jag ska kräva pengar tillbaks för outnyttjade lektioner samt (endast) lektionerna jag fått av den här oprofessionella läraren? Allt annat är ju en självklarhet att jag ska betala för, nu försöker jag bara kolla upp eventuella administrations avgifter/ andra avgifter som kan oväntat dyka upp och ge mig så minimalt som möjligt tillbaka.

Att hålla på att reklamera hela kostnaden lär inte gå igenom då jag åker utomlands i cirka 1år och måste isåfall kunna överklaga trafikskolans överklagan hos STR.

Har ni eller känner ni någon som har någon erfarenhet av detta? Jag vill bara ha en rättvis behandling vilket jag förmodar att ja inte lär få ut med tanke på mina tidigare samtal med dem ang. uppdelning av kurser för att förhindra mindre tid, återbetalning för oanvändna lärarledda teorilektioner som jag faktiskt bara har tillgång 1gång.

Sen även om ni kan rekommendera en trafikskola i Stockholm som man kan ta på allvar, Jag vill känna mig säker på att ja får rätt kompetens bakom ratten för jag vill inte utsätta mig eller någon annan för fara i trafiken!

Inte för att vara extremt hämndlysten men borde jag ta upp rödljus körningen med någon? Menar, med tanke på att han är en instruktör och kan göra trafiken osäker för andra om han lär upp någon annan med tanken om att ”om stoppljuset inte ändras inom 2minuter och vägen verkar se fri ut, börja köra”? Om man nu ska tänka på en situation där han inte sitter med i bilen.
Jadu. Ju mer jag läser, desto starkare rekommenderar jag dig att byta körskola. Hade jag känt till någon bra körskola i stockholm, hade jag rekommenderat dig den. Men tyvärr känner jag inte till nån. Anmäl körskolan, och kontakta STR om ärendet. Vi får hoppas att du kan få tillbaka pengar på den del av utbildningen du inte utnyttjat.

Tycker ändå det är konstigt att skolan skickade dig till halkan trots att du verkar ha haft stora problem att klara av den. Visst är det en intensivkurs, men på den körskolan jag gick på i Karlstad, kunde riskutbildningar + prov bokas om ifall man inte var redo.

Hoppas verkligen det löser sig för dig så bra som möjligt hursom. Antar att du hoppas på att hinna få ditt körkort innan du är borta 1 år. Men i värsta fall får du fortsätta när du kommer hem igen. Jag lovar, det är ingen katastrof att ta kortet senare. Jag är en av dom, som tog körkortet senare än alla andra, och jag lever.(Fast visst var jag avundsjuk på de som hade körkort + att det försvårade för mig i vissa situationer).
Nybörjaren 2016-01-13 20:10 ! Citera #
Gäst 2016-01-13
Jadu. Ju mer jag läser, desto starkare rekommenderar jag dig att byta körskola. Hade jag känt till någon bra körskola i stockholm, hade jag rekommenderat dig den. Men tyvärr känner jag inte till nån. Anmäl körskolan, och kontakta STR om ärendet. Vi får hoppas att du kan få tillbaka pengar på den del av utbildningen du inte utnyttjat.

Tycker ändå det är konstigt att skolan skickade dig till halkan trots att du verkar ha haft stora problem att klara av den. Visst är det en intensivkurs, men på den körskolan jag gick på i Karlstad, kunde riskutbildningar + prov bokas om ifall man inte var redo.

Hoppas verkligen det löser sig för dig så bra som möjligt hursom. Antar att du hoppas på att hinna få ditt körkort innan du är borta 1 år. Men i värsta fall får du fortsätta när du kommer hem igen. Jag lovar, det är ingen katastrof att ta kortet senare. Jag är en av dom, som tog körkortet senare än alla andra, och jag lever.(Fast visst var jag avundsjuk på de som hade körkort + att det försvårade för mig i vissa situationer).
Jodu, jag tittar ivrigt efter något nytt men tror att min deadline är nådd, Flickvännens far är arg över körbeteendet jag fått möta och han ska lära upp mig i Prag, tyvärr har jag ingen chans för körkortet utomlands men jag får iaf sitta bredvid någon som vill att jag ska kunna, så jag kan väl andas ut över de hela. Får helt enkelt pressa tjejen på att köra istället då hon har körkort ;)

Skolan kan fixa tillbaka pengarna för outnyttjade lektioner men om jag skulle vilja ha hela beloppet för utnyttjade kurser då samma moment fått upprepas och information missats så blir det STR, får se om det är något jag kanske tar upp senare, summan är inte tokstor så det är mycket möjligt att jag inte gör det, däremot så lär inte skolan få någon rekommendation i framtiden av mig.

Tack för supporten och även för alla andras support, Så slipper jag tro att de är ja som gjort fel bedömning av kursen.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo