Hej! Jag sitter här och läser lite teori just nu och funderar på när man går över från övningskörning till teori,
Undrar över detta då jag just nu övningskör på en trafikskola i sthlm och har kört cirka 5ggr och halkbanan ska göras nu på tisdag.
Jag brukar fråga läraren bredvid ang. vissa skyltar man kör förbi och dess betydelse och säger vad jag ska göra vid t.ex ett sådant tillfälle då jag möter en sådan skylt i trafiken, slutar oftast med samma svar: Oroa dig inte, stressa inte och fokusera på att växla etc.
Jag är inte direkt stressad men ja undrar bara om han på ett diskret sätt vill få sagt att detta inte är hans jobb att informera mig om skyltar vi korsar under körningen, även information kring själva bilen, typ någon som kan anses som common sense för andra men alla visare vid ratten & dyl, jag bad honom ge mig den här informationen om visarna vid förra lektionen och då svarade han med ”oj då, jag glömde.” och jag vet fortfarande inte direkt vart knappen för bil belysningen sitter.
Då detta är allra första gångerna jag kör så känns det lite skumt att behöva FRÅGA läraren om detta då jag delvis tycker att detta är någon som läraren borde ha tagit upp under allra första lektionen.
Tjejen har körkort och lät förvänad över att jag inte gått runt bilen och kollat att allt stämmer utanför bilen samt inne i bilen, är detta något som en instruktör ska visa mig eller är detta någon som står i teoriböckerna?
Skolan gav mig ett konto på den här sajten + tillgång till bonniers trafikskola 2011 på en dator från sena 90talet ser det ut som, det ska väl också finnas pärmar med information enligt paketpriset men yes.. Vill helst veta vad jag faktiskt kan fråga min lärare om.
En extra grej jag gärna skulle veta! Hur såg ER första lektion ut när ni fick övningsköra för allra första gången?
Detta är min första lektion:
1. Dragläge utan gas + koppling + broms för att stanna
2. Köra runt en återvändsgränd
Detta var allt, vilket får det att kännas lite som att de mjölkar ut tid på simpla ting så att jag blir tvungen att köpa mer körlektioner.