Start > Körkortsforum > Köra & ”teori”

Köra & ”teori”

Nybörjaren 2016-01-10 16:29 ! Citera #
Hej! Jag sitter här och läser lite teori just nu och funderar på när man går över från övningskörning till teori,
Undrar över detta då jag just nu övningskör på en trafikskola i sthlm och har kört cirka 5ggr och halkbanan ska göras nu på tisdag.

Jag brukar fråga läraren bredvid ang. vissa skyltar man kör förbi och dess betydelse och säger vad jag ska göra vid t.ex ett sådant tillfälle då jag möter en sådan skylt i trafiken, slutar oftast med samma svar: Oroa dig inte, stressa inte och fokusera på att växla etc.

Jag är inte direkt stressad men ja undrar bara om han på ett diskret sätt vill få sagt att detta inte är hans jobb att informera mig om skyltar vi korsar under körningen, även information kring själva bilen, typ någon som kan anses som common sense för andra men alla visare vid ratten & dyl, jag bad honom ge mig den här informationen om visarna vid förra lektionen och då svarade han med ”oj då, jag glömde.” och jag vet fortfarande inte direkt vart knappen för bil belysningen sitter.

Då detta är allra första gångerna jag kör så känns det lite skumt att behöva FRÅGA läraren om detta då jag delvis tycker att detta är någon som läraren borde ha tagit upp under allra första lektionen.

Tjejen har körkort och lät förvänad över att jag inte gått runt bilen och kollat att allt stämmer utanför bilen samt inne i bilen, är detta något som en instruktör ska visa mig eller är detta någon som står i teoriböckerna?

Skolan gav mig ett konto på den här sajten + tillgång till bonniers trafikskola 2011 på en dator från sena 90talet ser det ut som, det ska väl också finnas pärmar med information enligt paketpriset men yes.. Vill helst veta vad jag faktiskt kan fråga min lärare om.

En extra grej jag gärna skulle veta! Hur såg ER första lektion ut när ni fick övningsköra för allra första gången?

Detta är min första lektion:
1. Dragläge utan gas + koppling + broms för att stanna
2. Köra runt en återvändsgränd

Detta var allt, vilket får det att kännas lite som att de mjölkar ut tid på simpla ting så att jag blir tvungen att köpa mer körlektioner.
nybörjaren 2016-01-10 16:34 ! Citera #
Vill också påpeka att jag kör en intensivkurs och kör dubbla körtider på en omgång, dvs 80min/kör tillfälle -5minuter då jag alltid blir avsläppt 5min innan, enligt STR är detta rätten till rast i 5min/per timme vilket slutat med 5min tidigare avslut på körlektion & av totalt 14 betalda körtillfällen blir till 70minuter som förlust.
SL 2016-01-10 22:00 ! Citera #
Du får gärna byta trafikskola.
Gäst 2016-01-11 08:12 ! Citera #
I början får man lära sig dragläge och växling på tex parkeringsplats. Detta lärde jag mig dock hemma, så det kunde jag redan när jag började på körskolan.

Vet inte vart du ligger nu kunskapsmässigt, men det kan krävas några tillfällen att få växlingen att sitta. För mig tog det bra mycket tid. Övervägde automat, tills jag en dag fick till det. Så då blev det manuell.

Halkbanan brukar man normalt göra strax innan uppkörningen, för man bör kunna manövrera fordonet med säkerhet, samt ha stora teoretiska kunskaper, annars får man inte ut så mycket av det. Men jag förstår ju att det säkert bokas tidigt pga intensivkursen.

Min körlärare informerade om teoretiska kunskaper. Visst berättade han inte allt, för man måste ju själv lägga ner sig och försöka. Men han frågade ifall det var nått man inte förstod, och isåfall förklarade. Men han kommenterade varje gång jag missade en skylt.

Han visste att jag visste vad skylten innebar, men jag missade att kolla.

Så tycker det är märkligt att din lärare inte vill hjälpa dig med det! Vid en intensivkurs är det extra viktigt att de hjälper en, för att det ska vara möjligt att hinna bli klar, om man inte har nån körvana sen innan.

Även om du går en intensivkurs, och förmodligen vill/behöver körkort snabbt, låter det som att det är bättre att byta skola. Det är bättre och säkrare att få bra kvalité på utbildningen. Det kan ju handla om skillnaden mellan liv och död om man har kunskapsbrister.
M 2016-01-11 12:18 ! Citera #
Dålig strategi. Du borde iaf ha dem teoretiska grunderna innan du ger dig ut i trafiken.
Gäst 2016-01-13 07:35 ! Citera #
M 2016-01-11
Dålig strategi. Du borde iaf ha dem teoretiska grunderna innan du ger dig ut i trafiken.
Jag hade inga teoretiska kunskaper när jag började köra. Dock förklarade min handledare det viktigaste (skyltar, regler) Precis i början är manövreringen största fokus. Visst hade det underlättat med lite teori, men handledaren gick inte med på att köpa böcker vid 16 års ålder.

Visst rekommenderar även jag att börja med teorin tidigt. Fast de allra första gångerna i trafik, hade jag knappast tid för teori. Hade fullt upp med manövrering och att inte köra på nån.

Skriv inte att jag togs ut i trafik för tidigt. Orkar inte höra det, då min resa till körkortet varit en mardröm periodvis. Det skriver jag dock inte här.

Dessutom måste man ut i trafiken nån gång, och min handledare ansåg mig redo.

Men ja, att kunna lite teori är en fördel redan i tidigt skede

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor