Start > Körkortsforum > När gå tillbaka efter omkörnin…

När gå tillbaka efter omkörning?

Mike 2016-01-07 20:45 ! Citera #
Hejsan alla körkorts intresserade!

Jag läste om när det rekommenderas att gå tillbaka till höger körfält efter en omkörning och blev irriterad. Det står klart och tydligt att ett BRA sikte är när man ser den omkörda i höger ytterspegel. Detta är enligt mig helt fel och så vitt jag vet skulle det röstas fram som felaktigt av hela svenska trafiklärarkåren. Jag är trafiklärare sedan 10 år och har ALDRIG utbildat i omkörning på annat sätt att man absolut INTE ska gå tillbaka efter en omkörning förrän man ser bilen i INNERSPEGELN, då får man ett bra avstånd till bakomvarande bil som är ungefär enligt 3 sekunders regeln vilket det är lag på. Att gå tillbaka via höger ytterspegel kan bara användas i fall man får möte och måste in så snabbt som möjligt för att inte provocera den mötande. Detta kallar jag för dåligt planerad omkörning!!!!!!!
Gäst 2016-01-07 21:36 ! Citera #
Var läste du det? I en annan tråd eller?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov