Start > Körkortsforum > Uppkörning vid vinterväglag?

Uppkörning vid vinterväglag?

soso 2016-01-06 21:24 ! Citera #
Jag är bokad på uppkörning nästa vecka.. är självklart nervös men det som oroar mig mest är hastigheten speciellt när det är vinterväglag. Min ena lärare säger att jag ska våga gasa mer.. den andra säger att jag ska ta det försiktigt. Vad är viktigt att anpassa hastigheten eller köra sakta efter väglaget hjälp?
Mee 2016-01-06 22:08 ! Citera #
Anpassa hastigheten efter väglaget självklart . Är de halt så kör något försiktigare . 70 tex eller 90 är Max hastighet . Men är de halt kan man hålla något längre avstånd och anpassa sin Hastighet . Ja har inte haft körkort mer än 2 dagar . Men idag på 90 vägen låg ja ut i kanten o körde typ 75-80 . De kändes bra för mig. Va inte mycke trafik o kom de dom som körde fortare så kunde dom lätt köra om mig bara . Lycka till :)
Gäst 2016-01-06 22:20 ! Citera #
Det min körlärare tjatade om på uppvärmningslektionen var att ta det lugnt. Både för att min svaga punkt i bilkörningen är avsökningen, så måste ta det lugnt så jag hinner med att få all viktig information. Men skulle också ta det lugnt för att undvika sladd. Det är inget bra med sladdar på en uppkörning. Så svar: ta det lungt!

Anpassa med andra ord hastigheten efter vägförhållandena, håll avstånd, ta det lugnt i skarpa kurvor (ex. Kurviga påfarter)

Om det är snö, kan det vara lite svårare att komma iväg om bilen står stilla.
Gasa isåfall bara liiite mer. Ingen rivstart, utan det ska fortfarande vara en mjuk och fin start. Lite svårt att förklara, men hoppas du förstår.

I övrigt så försök koppla bort tanken på att det är uppkörning. Jag tyckte det nästan var enklare än en körlektion. Kör som du brukar. Försök vara avslappnad (vet att det kan vara svårt) för är du avslappnad, blir det automatiskt att man kör lite lugnare.

Lycka till!
soso 2016-01-06 22:47 ! Citera #
Tack snälla för råd... är försiktig av mig så vill hellre ta det försiktigt men är rädd att bli kuggad för det.. du som gjorde din uppkörning nyss hur körde du under uppkörningen?
Mee 2016-01-06 23:22 ! Citera #
soso 2016-01-06
Tack snälla för råd... är försiktig av mig så vill hellre ta det försiktigt men är rädd att bli kuggad för det.. du som gjorde din uppkörning nyss hur körde du under uppkörningen?
Asså jag höll inte alltid 40 eller 60 heller när de va de ligger alltid lite under . Men gillar med att ta de försiktigt men de får ju inte bli för sakta så de blir en fara o att de samlas massa bilar bakom osv . Vi har kallt här men inte så mycke snö, så vägarna är ganska okej , så körde ganska så som man ska köra, va väl lite extra försiktigt där de kunde va lite isfläckar o sånt .
soso 2016-01-12 15:18 ! Citera #
Hej ville dela med mig igår gjorde jag teorin och det gick bra blev godkänd och idag var det dags för uppkörningen och jag klarade det klarade båda från första försöket. Tack snälla ni för era råd och tips det hjälpte mycket!
Lina 2016-01-12 21:18 ! Citera #
Härligt! Grattis!
soso 2016-01-12 22:20 ! Citera #
Tack Lina ja verkligen härlig känsla
u 2016-01-12 23:06 ! Citera #
Så ja Grattis vän . Imon kommer jag uppköra och det blir mörkt o kommer snö .är så jävla nervös har klarat teorin . Hoppas att de blir bra ber för mig ni alla Tack
soso 2016-01-14 18:12 ! Citera #
Hoppas det gick bra för dig håller tummarna

Senaste foruminläggen

Rubrik
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest