Start > Körkortsforum > Köra om körkortet är stulet?

Köra om körkortet är stulet?

Ficktjuvsoffret 2016-01-04 20:06 ! Citera #
Jag har fått olika info när det gäller om jag får köra ifall körkortet är stulet, enligt följande:
1: Jag måste ha just körkortet med mig, och får alltså inte köra förrän jag har fått ett nytt.
2. Jag får köra om jag har en annan godkänd legitimation med mig, t.ex. pass.

Polisen svarar att det ”blir bara krångel för både dig och poliserna om du blir stoppad!”, men kan (vill?) inte svara huruvida det är otillåtet. Krångligt eller inte bryr jag mig inte så mycket om. Bara det inte är olagligt.

(De har alltså inte dragit in körkortet, utan jag har fått det stulet, anmält det och sökt ett nytt!)
Gäst 2016-01-04 21:29 ! Citera #
Tror det inte är olagligt. Se bara till att ha med annan ID-handling.

Ja, det blir extra problem vid en poliskontroll, men det är inte olagligt. Du har ju fortfarande körkort.

Polisen kan via Transportstyrelsen se att du har körkort.

Så jag skulle fortsätta köra som vanligt, men ha med annat legg tills det nya körkortet kommer.
Glitterormen 2016-02-14 07:42 ! Citera #
Det är inte olagligt. Du kan till och med börja köra samma dag som du blivit godkänd på båda proven, innan körkortet blivit tillverkat, så länge som du har en annan ID-handling på dig.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest