Start > Körkortsforum > Begära pengar tillbaks kanske?…

Begära pengar tillbaks kanske? Trafikskola.

Nybörjaren 2016-01-04 12:15 ! Citera #
Hej, jag kör på en intensivkurs just då jag tänkt ta körkort mot början av februari, dessvärre så vet jag inte om ja är så nöjd med trafikskolan som tar hand om detta..

Köpte ett paketpris där jag skulle ha lärarledda teori kurser, detta är tydligen endast 1 gång/vecka, 80minuters körtid men blev avsläppt 7minuter tidigare och fick reda på att risk 1an vart inbokad mot slutet av januari, detta trots att jag påpekat att jag behöver få allt klart till slutet av januari/ början på februari, detta gjordes upp nånstans i mitten av november månad och det vart tydligen inga problem enligt trafikskolan.

En grej jag då glömde bort under min första körning var säkerhetsbältet, tänkte på så mycket annat då det är min första gång i förarsätet, något som inte min lärare sa till om, och då hade vi ändå hållt på i 30+ minuter...

Han gav mig också ”läxor” genom att ta fram en bok och bad mig ta bilder på sidor som jag ska läsa tills imorgon, är detta ”teorin”?! Det enda som känns lite mer seriöst vart väl den här hemsidan att studera på.

Nu till frågan, har jag en möjlighet att begära tillbaks en summa pengar för det här ”paketpriset”? då jag inte får mer än 1x teori ledd lektion, kör lektioner, inlogg till körkortonline.se och risk 1an för 10 000+?
Gäst 2016-01-04 13:43 ! Citera #
Jag har faktiskt ingen som hest aning, men det enda du kan göra är att fråga trafikskolan som du bokade intensivkursen hos. Själv körde jag helt via en körskola då jag hade noll erfarenhet att sitta bakom ratten, och av det jag har läst av det du har skrivit så var även du det. En intensivkurs är ju mera för dom som har en del erfarenhet av bilkörning, men jag kan hålla med om att teorilektionerna var väldigt snålt tilltaget.

En kompis till mig bokade också en intensivkurs hos en trafikskola i Sörmland, och dom hade teori 2 gånger om dagen samt 2 körlektioner om dagen under 14 dagar.

Men som skriet tidigare så ska du fråga om du kan få tillbaka dom pengar du inte har utnyttjat ännu, man tycker ju att det borde gå bra om du säger vad du är missnöjd med. Men som sagt har jag ingen aning..

Lycka till och våga stå på dig!
Gangster 2016-01-04 18:03 ! Citera #
Det finns dom som klarar körkortet efter en intensivkurs. Dock är det tufft att klara det på bara några få veckor om man inte har någon erfarenhet. Men somsagt, det går, men man måste verkligen kämpa. Det är lättare att klara en intensivkurs, om man redan har övningskört och har en del erfarenhet.

Har du frågat skolan varför de bokat om? De kanske bokar om för att de anser att det blir bättre så för dig? Eller att det tex var för få anmälda till tex risktvåan. Vid för få anmälningar, händer det på vissa skolor, att man flyttas till ett annat tillfälle. Fast de ska ju naturligtvis tala om det för dig isåfall. En trafikskola kan aldrig lova att du får körkortet en viss tidpunkt. Mycket hänger på en själv. Däremot ska ju inte skolan göra allt för att förlänga utbildningen utan samtyckte med dig.

På min trafikskola var samtliga lektioner (praktiska och teoretiska) + riskutbildningarna och prov inbokade när intensiveleverna anmälde sig till kursen. Och sen kan proven bokas om, utifall eleven inte hinner klart med sin utbildning. Hur var det för dig? Bokades det in vid anmälan, eller bokas det in efter hand?

Men det är ju konstigt att de bara har teorilektion en gång i veckan. Hur lång är den? På min trafikskola hade de teorilektioner 2 gånger per vecka, som var 1,5 h tror jag. Hur det var för intensiveleverna vet jag inte, då jag inte gått intensivkurs.

Hursomhelst har du ju ändå inte fått ut så mycket av teorin. Så av den anledningen tycker jag du kan försöka påpeka att du vill ha pengarna tillbaka. Men sen om det går igenom är en annan sak.

Tycker det är konstigt att läraren ger dig sidor att läsa i teoriboken. Det fick inte jag. Lärarn bara undrade hur det gick för mig med teorin, och berättade att det är viktigt att läsa den för att klara provet.

Det här med att du blev avsläppt 7 minuter innan lektionen slut, hade lärarn skäl till det? Vid ett tillfälle blev jag avsläppt tidigare, men det berodde på att läraren hade ett ärende som han ville hinna uträtta innan nästa lektion. (Fast han frågade mig om det var okej först att han släppte av mig tidigare).

Händer det en gång att man blir avsläppt tidigare, tycker jag inte det är så mycket att argumentera om. Men händer det varje gång, är det ju inte bra.

Är skolan ansluten till STR? Kolla upp det. Om skolan är det, kan du kontakta dom med din funderingar. Om skolan inte är ansluten till STR, skulle jag faktiskt byta skola, oavsett hur snabbt jag behöver körkortet. För det är lättare att hamna i trubbel på en skola som inte är ansluten till STR.

Hoppas det löser sig!
Nybörjaren 2016-01-07 20:31 ! Citera #
Tog ett snack med körskolan ang risk 1an och tvåan och de hjälpte till att boka in båda två direkt, däremot så fick jag ett oklart svar för teorin, de hänvisade till deras datorer och att de har jätte bra program som jag kan använda för att lära mig köra, funderar på om detta är något dom ser som en ersättning för de lärarledda teori klasserna.

Det visade sig att skolan är med i STR så jag tog och ringde dit för att fråga dem om detta, det killen i luren sa vart att om jag inte vart nöjd så kan jag reklamera tjänsten men det kommer ta tid & det skulle genomgå en process och se om det går igenom eller inte, men någon komp. för teori lektionerna kan det nog inte bli så mycket av, men det finns en möjlighet om jag öppnar en dialog med dem..

STR sa också att lärare + elev har rätt till 5minuters paus efter 1 timmes körning, men jag svarade då med att han släpper av mig 5-7 minuter tidigare, då sa han ännu en gång att jag ska prata med läraren.

Nu funderar jag bara helt enkelt på att byta lärare för detta känns lite oseriöst, han lallar med sin telefon under körningen och säger att jag ska växla o dyl och att han håller koll men vafan.. det ska tydligen finnas lite andra körlärare att välja mellan men undrar verkligen om det ens är värt det, jag behöver körkortet snart, så jag har inte direkt tid för att sitta o tjafsa med folk

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov