Start > Körkortsforum > Säkerhetskontroll

Säkerhetskontroll

Ma 2016-01-02 17:51 ! Citera #
Hej! Hur vanligt är de att man får göra om säkerhetskontrollen när man kuggat x antal uppkörningar ?! Tacksam för svar :)
Gäst 2016-01-02 19:10 ! Citera #
Om det står i ditt protokoll att du inte klarade av säkerhetskontrollen så kommer du 100% få göra om den. Men knappast troligt om du resan klarat av den delen.
Ma 2016-01-02 19:19 ! Citera #
Jag klarade den på första uppkörningen. Men har kuggat några st nu. Så undrar hur stor risken är att man får göra om den .
Gäst 2016-01-02 19:49 ! Citera #
Ma 2016-01-02
Jag klarade den på första uppkörningen. Men har kuggat några st nu. Så undrar hur stor risken är att man får göra om den .
Inte stor alls, det ända de kan säga är I så fall att du ska testa vindrutetorkarna och spolarvätskan.

Ett tips jag kan ge dig är att ha koll på innekontrollen. Och speciellt då reglagen.
Ma 2016-01-02 20:00 ! Citera #
Ja är rätt dålig på de här med kontrollerna så är rätt nervös innan uppkörningen för den delen varje gång. Men klarade den första gången som sagt . Men ska försöka plugga på den lite så slipper ja va nervös över den o kan slappna av o kanske fixa körningen denna gång :)
Gäst 2016-01-02 20:11 ! Citera #
Ma 2016-01-02
Ja är rätt dålig på de här med kontrollerna så är rätt nervös innan uppkörningen för den delen varje gång. Men klarade den första gången som sagt . Men ska försöka plugga på den lite så slipper ja va nervös över den o kan slappna av o kanske fixa körningen denna gång :)
Med tanke på vädret som råder just nu så kan du få kolla mönsterdjupen på däcken, samt spolarvätskan och bromsvätskan :)
Gäst 2016-01-02 20:15 ! Citera #
Ja asså det är ju såklart bäst att vara på den säkra sidan. Lär dig de lite svårare sakerna som hur man ska kolla bromservon.
Gäst 2016-01-02 21:04 ! Citera #
Inget av säkerhetskontrollen är svår :D :D
Ma 2016-01-02 23:43 ! Citera #
Fast ja tycker de är görsvårt :) kan kolla hjulen . O kan motorhuven ... Bromsservon o de har ja för mig av elektronisk . Invändig kan ja men står still i huvet typ innan :) vet man kollar bromsarna, ratten , spolarna o vätskan .. Reglagen o Defrosten , bältet , speglarna .. Tutan..Men endå :)) så nervös nu asså ska de bli 4e gången gillt elle
Gäst 2016-01-03 11:26 ! Citera #
Jag var också mest nervös inför säkerhetskontrollen, och ansåg den vara svår. Men när man väl hade uppkörningen och fick anvisningarna, kändes det jättelätt. Nu hade jag tur och fick kontrollera däcken.

Men innan vi parkerade utanför trafikverket, så ställde jag o lärarn oss utanför på en annan parkering och gjorde en sista genomgång av säkerhetskontrollen. Så även fast jag var osäker innan, hjälpte det mycket att ha en sista repetition precis innan.

Om du är osäker på motorhuven, har jag ett litet minnesknep. Jag hade svårast för ljus och motorhuven. Hojta isåfall!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest