Start > Körkortsforum > Uppkörning, Södertälje

Uppkörning, Södertälje

Gäst 2016-01-02 04:26 ! Citera #
Hej, har uppkörning den 7 januari i Södertälje, och jag skulle fråga om tips och råd. Är uppkörningslärarna OK, vart man åker etc. Mvh
Gäst 2016-01-02 11:22 ! Citera #
För det första heter det trafikinspektör. Detta eftersom de inte är några lärare.

Kan inte uttala mig om slingor, då jag inte kör i Södertälje. Däremot är inspektörerna så lika det går som på alla andra ställen i Sverige, när det gäller bedömningen.

Kör som du brukar, så ska det nog gå vägen.
Niklas 2016-01-02 11:42 ! Citera #
Jag är ifrån Södertälje trakten och kan säga att det är väldigt lätt att köra i Södertälje, det enda du ska tänka på är att det är rätt mycket högerregel korsningar. Sedan kommer du säkert få köra motorväg mot antingen Stockholm eller Järna. Men det är ju svin lätt att köra på motorväg så det ska inte vara några problem.

Gällande inspektörerna så är dom ”Gäst” skrev att dom bedömer lika till 98% av alla uppkörningar i hela Sverige, så det spelar ingen roll om du bokar körprov i Malmö, Stockholm, Södertälje, Örebro eller Kiruna :)
Kan du köra bil och kan du din teori så ska du klara ditt körprov oavsett vart i landet du hamnar!
M 2016-01-02 20:00 ! Citera #
Jag har uppkörning i Södertälje den 6:e, tyvärr inget tips att ge utan dem som nämnts.. Lycka till! :)
Gäst 2016-01-04 18:50 ! Citera #
Kl 14.45? :) :lol:
mia 2016-01-04 22:46 ! Citera #
Jag tog cykeln till uppkörning va rätt lugn trotts att ja bara kört i princip privat. Tagit några få lektioner på saker ja va osäker på. Sen kände ja de får dan bära el brista !
de gick sååå mycket bättre än förväntat kuggade på några små fel . Som att ja vred huvet för mycket när ja skulle ut på motorvägen å sen låg ja å tröck för nära en lastbil . Så sa han med nu får du köra om. Han sa kom tillbaka nästa v så har du de ska du se . Han va väldigt tyst i bilen medan ja bubblade på så ja tänkte de här e en riktig sur gubbe men dom vill inte distrahera körningen bara. :)
mia 2016-01-04 22:48 ! Citera #
De va i princip bara ut å motorvägen ut mot almnäs . Vända på lämplig plats sen tillbaka. Inga konstigheter . Vart väldigt förvånad att de va så enkelt. El så sög ja stenhårt så han vände haha . Har uppkörning igen 21
Täljekillen 2016-01-06 19:06 ! Citera #
Klarade körkortet idag i Södertälje på 2a försöket! (Kuggade en gång före jul, nästan uteslutande pga nervositet)

Båda gångerna fick jag köra i stort sett samma slinga:
* ”mot sjukhuset”
* först huvudled
* backa runt ett hörn efter sjukhuset i bostadsområde (UPPSIKT VIKTIGT)
* motorvägen mot Helsingborg
* sedan mindre vägen med HÖGERREGELN tillbaka mot Trafikverkets lokaler
* in på en butiksparkering för parkering påväg tillbaka

Och det var allt. Bägge gångerna!
Enda skillnaden var att jag idag var mer lugn och självsäker. Så det får bli mitt största tips. Och andas.

Lycka till!!
M 2016-01-06 22:48 ! Citera #
Körde också upp för första gången idag i Södertälje och klarade det, min rutt var ungefär som ovanstående skrev det.

Mitt råd till dig är att inte hänga upp dig på dem misstag du gör. Släpp det och gå vidare!

Jag hade en otroligt bra trafikinspektör som gjorde en rättvis helhetsbedömning trots min enorma nervositet.
Motorstopp 2-3 ggr, för tidig växling nån enstaka gång, glömde bort hastigheten under två tillfällen men kom på det själv rätt snabbt men efter provet sa han att jag hakade upp mig på mina misstag men att han ändå märkte att jag kan köra bil och kör väldigt trafiksäkert och är riskmedveten.

Övertänk inte trafiksituationerna, somna tidigt, ät en rejäl frukost och övningskör lite innan uppkörningen så får du godkänt om du förtjänar det.

Det folk säger om trafikinspektörer är skitsnack, dem ser om du är en trafikfara eller inte.
Gäst 2016-01-07 23:26 ! Citera #
Klarade även jag den idag på andra försöket :D Fick Hans som inspektör, det första intrycket var en sur gubbe som skulle klaga på minsta lilla, men han var en superskön och trevlig karl som såg helheten istället för att klanka ner på enstaka fel, håller med ovanstående, första gången kuggade jag endast pga nervositet, därav en heltokig vändning...

Min uppkörning var i princip samma som ovanstående nämnde, förutom backning runt hörn då jag klarat det momentet tidigare, sen fick jag åka mot centrum, men motorvägen mot Helsingborg verkar vara något obligatoriskt, alla får den :)

Den slingan med massa högerregel (Torekällberget) så är det bara att sakta ner inför varje korsning och vara bromsberedd, sen kommer en dålig skyltad stoppskylt.

Sen när de säger vänd, om inga bilar finns vänd bara på första korsning! kör bara!

Good luck!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 02:28
4
I dag 00:14
8
I går 21:36
18
I går 19:43
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest