Jag körde upp i Jakobsberg i december och klarade det på första försöket. Sista månaden innan min uppkörning körde jag 3-4 gånger i veckan och bara i Jakobsberg, för att lära känna området. Detta dämpade min nervositet väldigt mycket då jag kände till området bättre. Oftast är det nervositeten eller brist på kunskap som gör att man failar. Jag var också självklart nervös innan min uppkörning, men de var för bilen då jag valt köra upp med deras bil. Trots att jag kört ca. 8 olika bilar tidigare. Men då fanns bara nervositeten i början av körningen tills jag blev van efter några minuter.
Vi alla är olika och lär oss på olika sätt. Jag lär mig genom att göra saker så många gånger att de sätter sig i ryggmärgen så jag kan dämpa min nervositet.
Lycka till allihopa som ska köra upp överallt i landet.
Bra tips!! Jag o min körlärare ”lekte uppkörning” några lektioner innan, samt att jag körde hemma. Så i och med att vi ”lekt uppkörning” kändes det som man redan gjort det flera gånger när det var dags på riktigt.
Var faktiskt konstigt nog inte så nervös innan, och under provet försvann all nervositet. Jag tyckte inte det var något märkvärdigt (förstår dock att andra kan tycka det är nervöst/jobbigt osv.)
Varför jag inte va nervös kan inte jag svara på. Men jag tror det var för att jag tänkte att det värsta som händer är att jag kuggar, o isåfall går inte jorden under, utan det är bara att försöka igen.
Kan tillägga att jag klarade båda på första, men hade kanske vart mer nervös vid ett omprov.
I vilket fall som helst så var det ett riktigt bra tips!!